مقایسه ی تاثیر تزریق موضعی گلوکانتیم همراه با گلیکولیک اسید 70 درصد و سالیسیلیک اسید 20 درصد با تزریق موضعی گلوکانتیم به تنهایی در درمان Leishmaniasis جلدی حاد

چکیده:
مقدمه
با وجود پیشرفت های روزافزون در درمان بیماری های پوستی، هنوز بیماری Leishmaniasis یکی از معضلات بهداشتی محسوب می شود. بر خلاف بهبودی خود به خود این بیماری، اسکار به جا مانده از این بیماری می تواند مشکلات روحی و اجتماعی زیادی را برای بیماران ایجاد نماید. در مطالعه ی حاضر، اثر درمان گلیکولیک اسید 70 درصد و سالیسیلیک اسید 20 درصد همراه با تزریق موضعی گلوکانتیم با تزریق موضعی گلوکانتیم به تنهایی در این بیماری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
روش ها
75 بیمار مبتلا به Leishmaniasis که دارای دو ضایعه در محل آناتومیکی یکسان بودند، در مطالعه شرکت داده شدند (150 ضایعه ی Leishmaniasis). 75 بیمار تزریق گلوکانتیم داخل ضایعه و 75 بیمار دیگر تزریق گلوکانتیم همراه با محلول موضعی گلیکولیک اسید 70 درصد و سالیسیلیک اسید 20 درصد توام داخل ضایعه دریافت نمودند. برای همه ی بیماران پرسش نامه تهیه گردید. داده های حاصل شده در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پس از گذشت 8 هفته از درمان، 3/37 درصد ضایعات تحت درمان با گلوکانتیم داخل ضایعه و 7/42 درصد ضایعات تحت درمان توام، بهبود کامل یافتند. بین میزان بهبودی در دو گروه تحت درمان ارتباط معنی داری مشاهده نشد (05/0 < P).
نتیجه گیری
تزریق داخل ضایعه ی گلوکانتیم همراه با محلول موضعی گلیکولیک اسید 70 درصد و سالیسیلیک اسید 20 درصد، روش درمانی موثرتری در مقایسه با روش تزریق داخل ضایعه ی گلوکانتیم به تنهایی نیست و میانگین مدت زمان بهبودی را کاهش نمی دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1693 تا 1698
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!