بررسی اثرهورمون های اواپریم (SGnRHa+ دامپریدون)، اوافکت (آنتاگونیست دوپامین + GnRH) و عصاره هیپوفیز بر بازده تکثیر مصنوعی ماهی سفید (Rutilus kutum (Kamensky، 1901

چکیده:
جهت بررسی اثرات هورمون های اواپریم (SGnRHa+ دامپریدون)، اوافکت (آنتاگونیست دوپامین + GnRH) و عصاره هیپوفیز بر تکثیر مصنوعی، تعداد 50 قطعه مولد ماده ماهی سفید (R. kutum) در فصل مهاجرت تولید مثلی از رودخانه سفید رود صید گردیده و جهت انجام مراحل آزمایش به مرکز تکثیر شهید انصاری (رشت، ایران) منتقل شد. ماهیان به 6 گروه شاهد (تزریق سرم فیزیولوژیک )، تزریق اواپریم (با دوزهای 10، 20 و 30 میکروگرم)، تزریق اوافکت (با دوزهای 5 و 10 میکروگرم بر کیلوگرم) و تزریق عصاره هیپوفیز کپور (به میزان 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) تقسیم شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، بیشینه و کمینه درصد لقاح به ترتیب در ماهیان مولد سفید تحت تزریق اواپریم (20 میکروگرم بر کیلوگرم) و عصاره هیپوفیز مشاهده شد. حداکثر درصد پاسخ مولدین درتیمار اوافکت (10 میکروگرم بر کیلوگرم) و اواپریم (20 میکروگرم بر کیلوگرم) و حداقل آن درمولدین تیمارهای هیپوفیز و اواپریم (30 میکروگرم بر کیلوگرم) استحصال شد. حداکثر و حداقل زمان رسیدگی در ماهیان مولد سفید به ترتیب، در تیمار اواپریم 10 میکروگرم بر کیلوگرم (2±45 ساعت پس از تزریق هورمون) و تیمار اوافکت 10 میکروگرم بر کیلوگرم (2±40/25 ساعت پس از تزریق هورمون) مشاهده شد. بیش ترین و کم ترین درجه ساعت رسیدگی نیز به ترتیب در ماهیان تحت تزریق اواپریم (10 میکروگرم بر کیلوگرم) و اوافکت (10 میکروگرم بر کیلوگرم) ثبت گردید. افزون بر این، حداکثر و حداقل درصد تخمه گشایی به ترتیب در ماهیان تحت تزریق اواپریم (10 میکروگرم بر کیلوگرم) و عصاره هیپوفیز گزارش گردید. بیش ترین و کم ترین درجه روز تخم گشایی به ترتیب در ماهیان تحت تزریق اواپریم (10 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن ماهی) اوافکت (10 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن ماهی) مشاهده گردید. به دلیل تاثیر بیشتر هورمون اواپریم بر میزان اوولاسیون ماهی سفید، قابلیت دسترسی بیشتر و ارزان تر بودن این هورمون نسبت به اوافکت و هیپوفیز، استفاده از هورمون اواپریم در مطالعات آبزی پروری پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!