استفاده از خاکستر تهیه شده از پوسته بادام جهت حذف رنگ اسید رد 18 از محیط آبی

چکیده:
زمینه و هدف
رنگ اسید رد 18 یکی از پر مصرف ترین رنگ در صنایع نساجی به شمار می روند که افزایش خطرات زیست محیطی را به دنبال دارند. بنابراین لازم است که پساب صنایع نساجی قبل از تخلیه به محیط با استفاده از روش های موثر مورد تصفیه قرار گیرند. هدف از این مطالعه، ارزیابی حذف رنگ اسید رد 18 از محلول های آبی با استفاده از خاکستر تهیه شده از پوسته بادام می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی از اسید رد 18 به عنوان نماینده رنگ های آزو استفاده شد. پوسته بادام به روش حرارتی فعال شد (تهیه خاکستر) و در یک سیستم منقطع برای حذف رنگ از محلول های آبی به کار گرفته شد. عملیات آزمایشگاهی در شرایط: pH (12-2)، زمان تماس (120-15 دقیقه)، مقدار جاذب (2-2/0 گرم بر لیتر)، غلظت اولیه رنگ (100-25 میلی گرم بر لیتر) و دمای آزمایشگاهی (Co 1±25) انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین میزان حذف اسید رد 18 (90%) به وسیله خاکستر تهیه شده از پوسته بادام در 2=pH، زمان تماس 60 دقیقه و دوز جاذب 6/1 گرم بر لیتر به دست می آید. همچنین داده های تعادل با مدل های ایزوترم لانگمویر و فروندلیچ تطبیق داده شد که حاصل امر نشانگر تطابق بهتر داده های حاصل از مطالعه حاضر با مدل جذب لانگمیر (0/9782=R2) نسبت به معادله جذب فروندلیچ (0/9579=R2) می باشد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که فعال سازی حرارتی پوسته بادام و کاربرد آن در شرایط کنترل شده، روش موثری در حذف رنگ های آزو از پساب های نساجی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!