مقایسه نقایص کنترل توجه در سه گروه از دانشجویان بهنجار، مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال همبود (اضطراب اجتماعی و افسردگی) دانشگاه لرستان

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مکانیسم هایی که به عنوان زیربنای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته می شود، اختلال در کنترل توجه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نقایص کنترل توجه در سه گروه از دانشجویان بهنجار، مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال همبود (اضطراب اجتماعی و افسردگی) طرح شده است.
روش بررسی
طرح پژوهش حاضر علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دختر بهنجار، مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و مبتلا به اضطراب اجتماعی همبود با افسردگی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 95-94 بود. به شیوه نمونه گیری خوشه گیری یک مرحله ای 534 نفر از دانشجویان پرسشنامه های هراس اجتماعی و افسردگی را تکمیل نمودند، سپس با توجه به نقطه برش پرسشنامه ها، دانشجویان واجد شرایط وارد مرحله مصاحبه بالینی شدند که در نهایت 90 نفر یعنی در هر گروه 30 نفر انتخاب شدند، و سپس آزمون رنگ- کلمه استروپ را اجرا نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار در کنترل توجه تفاوت معنی داری وجود نداشت (<0/07P)؛ اما گروه مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی نسبت به دو گروه دیگر به طور معنی داری عملکرد ضعیف تری در تکلیف کنترل توجه (0/001P<) نشان دادند.
نتیجه گیری
افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تنها زمانی نقص های کنترل توجه دارند، همزمان از اختلال افسردگی همبود نیز رنج ببرند این یافته علاوه بر کمک در شناسایی مکانیسم های زیربنایی دخیل در این اختلال، ضرورت توجه درمانی به این نقایص توجهی در شرایط همبودی دو اختلال را آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!