بررسی رابطه بین اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان با زمینه های فرهنگی موثر بر رخداد آن ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
در این پژوهش به بررسی تاثیر زمینه های فرهنگی رفتار حسابداران از طریق فردگرایی و فاصله قدرت، با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان، پرداخته شده است. برای این منظور تعداد 1104 سال- شرکت (8 سال منتهی به دوره زمانی پایان اسفند 1391) مورد مشاهده و تحلیل قرار گرفته و از رگرسیون خطی چندمتغیره و روش گام به جلو، برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بیش ترین اشتباهات در سرفصل حساب های دریافتنی، موجودی مواد و کالا، حساب های پرداختنی و سودوزیان انباشته می باشد. بررسی رابطه مولفه فردگرایی با اشتباهات حسابداری، حاکی از تایید تاثیر بااهمیت بین فردگرایی با میزان ارقام حسابداری تجدید ارائه شده، ناشی از اشتباهات در صورت های مالی می باشد؛ به علاوه بین تغییرات میزان فاصله قدرت در شرکت ها با میزان ارقام تجدید ارائه شده در هر یک از سرفصل های مذکور رابطه معناداری وجود دارد. انجام آزمون گام به جلو نیز مشخص نمود که بیش ترین تاثیر متغیرهای مستقل و کنترلی به ترتیب مربوط به فردگرایی، فاصله قدرت، نوع مالکیت شرکت ها و اندازه شرکت ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!