بررسی آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی دانش آموزان پسر 11 تا 14 ساله شهرستان ماکو و مقایسه آن با نورم استانی و ملی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این پژوهش، بررسی میزان آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی دانش آموزان پسر11 تا 14 ساله شهرستان ماکو و تهیه نورم های آمادگی جسمانی و مقایسه با نورم استانی و ملی بود.
روش تحقیق: تعداد 528 نفر از دانش آموزان پسر سنین 14-11 سال شهر ماکو به روش تصادفی انتخاب شدند. سپس، آزمون های استقامت عضلانی (کشش بارفیکس و دراز و نشست)، انعطاف پذیری (نشستن و رساندن)، توان انفجاری (پرش عمودی) و استقامت قلبی– تنفسی (20 متر شاتل ران) انجام شد. از آمار توصیفی، سطوح زیر منحنی طبیعی، نمره استاندارد Z و آزمون T جهت تجزیه و تحلیل داده ها و تدوین نورمهای استاندارد استفاده شد.
یافته ها
پسران ماکو از نظر توان انفجاری نسبت به میانگین استان و ملی بطور معنی داری از آمادگی کمتری برخوردار بودند، در حالی که از نظر استقامت عضلات شکم نسبت به میانگین استان آمادگی بیشتر اما نسبت به میانگین ملی بطور معنی داری آمادگی کمتری داشتند. از نظر انعطاف پذیری نسبت به میانگین استان آمادگی بیشتر اما نسبت به میانگین ملی آمادگی کمتری داشتند. از نظر استقامت قلبی– تنفسی نسبت به میانگین استان آمادگی کمتر اما نسبت به میانگین ملی آمادگی بیشتری داشتند. همچنین، از نظر استقامت عضلات کمربند شانه ای مشابه با میانگین استان و بطور معنی داری بالاتر از میانگین ملی بودند.
نتیجه گیری
میزان آمادگی جسمانی دانش آموزان شهرستان ماکو در برخی فاکتورها بالاتر از حد متوسط نورم استان و کشور بود، درحالیکه از نظر توان انفجاری شرایط مطلوبی نداشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!