تی بیا همی ملیا (آیا می شود «پا» را قطع نکرد؟)

چکیده:
پیش
زمینه
فقدان «مادرزادی» تی بیا بیماری نادر است و ممکن است یک متخصص ارتوپدی در یک دوره کار هرگز با آن روبرو نشود. در این گزارش تعداد قابل ملاحظه ای از این ضایعه نادر ارائه شده است. ساق و پا در بیشتر موارد حفظ شد و عمکلرد بیمار به طور دقیق ارزیابی گردید.
مواد و روش ها
تعداد 36 بیمار (19 دختر و 17 پسر) با 48 نقصان تی بیا بررسی بالینی و پرتونگاری شدند. میانگین سنی بیماران 12 سال بود. کیفیت زندگی (PQL) و «وضعیت رضایت والدین» ارزیابی شد. نوع و تعداد جراحی های انجام شده، تاخیر احتمالی کودکان برای انجام وظایف مدرسه و همچنین نوع کفش مورد استفاده بررسی شدند.
یافته ها
مدت زمان پیگیری 9 سال بود. 48 مورد همی ملیا تی بیا در تقسیم بندی «جونز» (Jones) شامل 14 مورد تیپ یک، 16 تیپ دو، 11 تیپ چهار و 7 مورد غیرقابل طبقه بندی؛ و با تقسیم بندی «وبر» (Weber) عبارت از 16،11،6،1 و 14 به ترتیب تیپ های I،II،III،IV،VII بودند. ده عضو (8 بیمار) قطع گردید و جراحی «بازسازی» در 38 ساق (28 بیمار) انجام شد. جراحی های عمده «بازسازی » شامل سینوستوزیس تی بیا و فیبولا، هم راستا کردن ساق پا و مچ پا و بلند کردن کوتاهی با تکنیک ایلی زاروف بود. دو مورد جوش نخوردن سینوستوز و 6 مورد خشکی زانو وجود داشت. پوشش پا در گروه «بازسازی» 12 مورد کفش عادی و 18 مورد کفش های تغییر یافته یا شکل داده شده بودند. نمره کیفیت زندگی در گروه «بازسازی شده» 68 و بیش از گروه قطع عضو بود.
نتیجه گیری
بازسازی ساق همراه با نگاه داشتن پا در همی ملیا تی بیا در بیشتر موارد می تواند کارآیی خوب و رضایت بیمار را به همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!