حذف هم زمان یونهای کروم (III)، نیکل(II) و کادمیوم (II) از پسابهای صنعتی توسط ترکیب کیتوسان-دندریمر با استفاده از تکنیک طیف سنجی نشری پلاسمای جفت شده القایی

چکیده:
دراین تحقیق ابتدا ترکیب دندریمر نسل 2 (G.2.0) پلی آمیدو آمینی (PAMAM) با هسته های اتیلن دی آمین بر روی ترکیب کیتوسان پیوند داده شد و بعنوان یک ماده جاذب سطحی جدید، مورد استفاده قرارگرفت. تکنیک FTIR برای شناسایی محصول ساخته شده به کار برده شد و مقایسه طیف ترکیب حاصله و مواد اولیه، اتصال مابین پیوند کیتوسان و دندریمر و درنتیجه سنتز ماده جاذب را تایید نمود. اثر جاذب کیتوسان – دندریمر بر حذف یونهای فلزات سنگین آلاینده کروم، کادمیوم و نیکل در پساب های صنعتی موجود در کارخانجات پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته است. پارامترهای موثری که بر فرآیند حذف مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از: pH محلول، زمان تماس، غلظت اولیه یونهای فلزات سنگین و مقدار جاذب. اندازه گیری ها با استفاده از دستگاه پلاسمای نشر القایی انجام شده اند. بررسی ها نشان داد که حذف کامل یونهای فلزی مورد مطالعه در pH های برابر شش برای یونهای کادمیوم (II) وکروم (III) و در pH های برابر هفت برای یونهای نیکل (II)، پس از 30 دقیقه انجام می شود. مطالعات سینتیکی نشان داد که فرآیند حذف یونهای فلزی کادمیوم (II) ، کروم (III) و نیکل (II) از مدل سینتیک شبه مرتبه دوم پیروی می کند. داده های ایزوترم تعادلی جذب برازش کاملی را با ایزوترم لانگمویر نشان داده و حداکثر ظرفیت جذب را برای کادمیوم (II) ، کروم (III) و نیکل (II) با توجه به ایزوترم لانگمویر بترتیب 074/47 ، 814/25 و 564/33 میلی گرم بر گرم جاذب مشخص می کند. نهایتا، نتایج این تحقیق کاربرد کیتوسان-دندریمر را به عنوان جاذب جدید در حذف یونهای سنگین از محلول آبی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!