بررسی کارایی نانولوله های کربنی چند جداره اکسید شده با مخلوط H2SO4/HNO3 جهت حذف 4-کلروفنل از محلول های آبی

پیام:
چکیده:
مقدمه
4-کلروفنل ماده ای سمی و خورنده است. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا این ماده را جزو آلاینده های دارای اولویت گزارش نموده است. این تحقیق با هدف بررسی کارایی نانولوله های کربنی چند جداره اکسید شده با مخلوط H2SO4/HNO3 جهت حذف 4-کلروفنل از محلول های آبی انجام گردید.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر یک مطالعه تجربی است که درنیمه اول سال 1393 در مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گردید. ابتدا نانولوله های کربنی چند جداره با مخلوط H2SO4/HNO3 اکسید شد سپس فاکتورهای موثر بر حذف 4-کلروفنل شامل غلظت اولیه 4-کلروفنل، زمان تماس، مقدار جاذب و pHمورد بررسی قرار گرفت. آزمایش ها در شرایط بهینه حذف با محلول واقعی فاضلاب صنعت زغال شویی که کیفیت آن تعیین شده بود نیز آزمایش شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS-16 و آزمون آماری پیرسون انجام گردید.
یافته های پژوهش: 8/91% راندمان حذف 4-کلروفنل در شرایط بهینه شامل 7 :pH، زمان تماس: 10 دقیقه، مقدار جاذب: 3/0 گرم وغلظت اولیه 4-کلروفنل: 15 میلی گرم بر لیتر حاصل شد. بررسی معادلات سینتیک و ایزوترم، نشان داد که فرایند جذب از سینتیک درجه دوم و ایزوترم فروندلیچ تبعیت می نماید.
بحث و نتیجه گیری
نانولوله های کربنی چند جداره اکسید شده با مخلوط H2SO4/HNO3 جاذب مناسبی برای حذف 4-کلروفنل از محلول های آبی بوده و قادر است با راندمان 78% این ماده را از فاضلاب واقعی حذف نماید، بنابراین می تواند به عنوان یک جاذب موثر برای تصفیه آب و فاضلاب های آلوده به این آلاینده بکار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!