بازنمایی «کنش حمایتگرانه» در آیینه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

پیام:
چکیده:
یکی از هنجارهایی که نمود بارزی در رهیافت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، هنجار «عدالت گستری» و در راستای آن «حمایتگری» از اقشار مظلوم و مستضعف جوامع مختلف و محرومیت زدایی از آنان می باشد؛ اصلی که امام خمینی (ره) آن را عقیده و مسلک خود معرفی می نمود. این هنجار هویت جمهوری اسلامی را به عنوان یک کنش گر و واحد سیاسی حمایت گرا و عدالت گستر شکل داده است و می تواند بستر مناسبی برای تالیف قلوب نسبت به جمهوری اسلامی ایران، گسترش عمق راهبردی و افزایش حوزه نفوذ اجتماعی و به تبع آن سیاسی ایران شود؛ به ویژه آنکه کمک به همنوع به عنوان یک فضیلت انسانی مشترک در گوهر و سرشت عموم بشر قرار دارد. این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ گویی به پرسش های ذیل می باشد: «حمایتگری» و «رفتار حمایتگرانه» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارد؟ و تاثیر این رفتارها بر پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران اسلامی چیست؟
نتایج بدست آمده از پژوهش نشان می دهد که رفتار حمایتگرانه در اسناد بالادستی نظیر قانون اساسی از جایگاه مهمی برخوردار است و در افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، گسترش عمق استراتژیک، تقویت دیپلماسی عمومی، مقابله با تروریسم و دیگر موارد تاثیرگذار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1687424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!