ناحیه خطر (NHZ) در کار با لیزر

پیام:
چکیده:
مقدمه
سازوکارهای آسیب زیست شناختی ناشی از نور لیزر هم شامل اثرات گرمایی حاصل از انرژی جذب شده و همچنین واکنش های فوتوشیمیایی است. به علت توان بالای برخی از آن ها پرتوگیری بسیار کوتاه مدت لیزر نیز اثرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. اکثر جراحات و سوانح در مراکز کار با لیزر به واسطه بازتاب های غیرمنتظره می باشد و پیش از آن که کاربر متوجه شود، حادثه رخ داده است. لیزرهای کلاس 3B و 4 قادرند از طریق اثرات گرمایی به پوست آسیب برسانند، لیکن خطر اصلی متوجه چشم می باشد و وخامت آسیب چشمی به انرژی، توان و زاویه تابش باریکه بستگی دارد که عمده ترین تغییرات وابسته به طول موج است[2و3]. در کار با پرتو، فاصله از عوامل حائز اهمیت است. با افزایش فاصله از منبع مولد پرتوی لیزر و افزایش اندازه باریکه لیزر، چگالی شدت پرتو کاهش می یابد ازاین رو با مشخص نمودن فاصله ای که در آن شدت پرتو کمتر از حد مجاز تابش است، می توان کنترل مناسب تری بر وضعیت کار پرتوی داشت و با ارزیابی فاصله های مختلف، فراخور هر حالت موارد ایمنی مشخصی را به کار برد[4].
روش بررسی
هنگامی که بیشینه حد مجاز تابش برای لیزر مشخص شد[3]، ناحیه خطر را می توان مشخص نمود. ناحیه خطر، فضای پیرامون لیزر است که مقدار پرتوی لیزر موجود در آن بیش ازحد مجاز تابش است، البته سهم پرتوهای بازتابی و پراکنده لیزر را نیز باید در نظر گرفت. به واسطه وجود واگرایی، چنانچه فاصله از باریکه لیزر (و بازتاب های آن) افزایش یابد، چگالی شدت پرتو کاهش خواهد یافت[5] و مکان هایی که دارای شدت کمتر از حد مجاز تابش هستند، مرز ناحیه خطر خواهد بود. لذا با تعیین ناحیه خطر برای لیزرهای مختلف می توان مقایسه ای بین لیزرهای مختلف انجام داد[6].
یافته ها
لیزر فارغ از اندازه و توان، دارای خطرات بالقوه می باشد و ابزاری برای تفریح و سرگرمی نیست. به هنگام استفاده از باریکه های لیزر بایستی فاصله خطر را تعیین نمود. در لیزرهای پزشکی که تنوع طول موج و توان وجود دارد نیز در نظر گرفتن ناحیه خطر از اهمیت به سزایی برخوردار است.
نتیجه گیری
کنترل اجرایی از روش های کنترل خطرات لیزر است. ازاین رو با تعیین نواحی مختلف در مراکز کار با لیزر می توان فراخور هر ناحیه دستورالعمل های خاص آن ناحیه را تدوین و اجرا نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1690284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!