شناخت فرهنگ سازمانی واحد سلامت از دور در یک سازمان نظامی بر اساس مدل دنیسون

پیام:
چکیده:
مقدمه
واحد فن آوری سلامت از دور، تغییر و تحول را در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و خدماتی در زمینه توسعه سلامت و سواد سلامت در سطح نیروهای مسلح در دستور کار قرار داده است. بررسی فرهنگ سازمانی به عنوان یک ابزار جمع آوری اطلاعات و با هدف مقایسه گروه های کاری اولویت بندی مسائل و شناسایی ادراکات و انتظارات کارکنان، مدیران را قادر می سازد تا شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب را بهبود بخشند.
روش بررسی
پژوهش توصیفی- پیمایشی در سال 1394 ، در بین 60 نفر از مدیران، انجام شد. حجم نمونه با روش کوکران محاسبه شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد دنیسون( 60 سوال) در چهار بخش گردآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS -22 انجام شد.
یافته ها
برحسب داده ها و ابعاد چهار گانه مدل دنیسون (مشارکت پذیری، سازگاری، انطبا ق پذیری و رسالت پذیری) و 7 کار گروه تخصصی، بیشترین امتیاز با میانگین بالای 4، به ترتیب شاخص اهداف و مقاصد در بعد جه تگیری استراتژی و چشم اندازسازمانی در بعد رسالت پذیری، شاخص های تیم سازی و سپس توانمندسازی در بعد درگیر شدن در کار و کمترین امتیاز با میانگین 1/ 3، متعلق به شاخص مشتری گرایی در بعد انطباق پذیری است.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد فرهنگ سازمانی واحد سلامت از دور در حد مطلوب (میانگین متوسط و بالاتر از متوسط) قرار داشته و در شاخص های مشتر یگرایی و هماهنگی و پیوستگی نیازمند بهبود است. از لحاظ طیف، تمایل به انعطاف پذیری داشته و تقریبا به محیط داخل و خارج به یک میزان توجه و تمرکز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!