به کارگیری اصل شخصی سازی در طراحی و تولید چندرسانه ای

پیام:
چکیده:
اهداف
یادگیری الکترونیکی، یکی از پدیده های دنیای مدرن است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه ی وجود گذاشته است و در تاریخچه ی کوتاه مدت خود از سرعت گسترش قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا به بررسی تاثیر و به کارگیری اصل شخصی سازی در طراحی و تولید محصولات چندرسانه ای در حوزه یادگیری الکترونیکی بپردازد.
روش ها
این مقاله از نوع مروری و کتابخانه ای است که در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه داده های معتبر از جمله Magiran، Noormags، Scientific Information Database، Science Direct، Google Scholar مطالب مرتبط با یادگیری الکترونیکی، چندرسانه ای آموزشی و اصل شخصی سازی و مطالعات کتابخانه ای جمع آوری و مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر حاکی از این است که در فناوری های نوین مثل چندرسانه ای ها در عرصه یادگیری الکترونیکی باید از رویکردهای تطبیق پذیری و شخصی سازی استفاده شود. همچنین تولید و طراحی محصولات چندرسانه ای بر اساس اصل شخصی سازی نیاز به ابزارهای تخصصی و دانش نرم افزاری بالایی در زمینه طراحی دارد.
نتیجه گیری
در صورت عدم شخصی سازی مناسب در نظام های یادگیری الکترونیکی، این نوع از یادگیری نمی تواند به نحوی شایسته ای پاسخگوی روند رو به رشد تقاضا همراه با بالا بردن میزان یادگیری فراگیران باشد. ایراد اساسی که به محیط های چندرسانه ای و یادگیری الکترونیکی وارد است، ضعف آن در فراهم آوردن بافتی اجتماعی است که در آن امکان تعامل بین افراد وجود داشته باشد. عامل متحرک آموزشی در این جهت طراحی می شود که یادگیرندگان با معلمی یا یادگیرنده ای مجازی تعامل داشته باشند ولی با این وجود در خصوص ابعاد تاثیرگذار و مهم عامل آموزشی در راستای یادگیری، ناشناخته های بسیاری مانده است. شاید علت اصلی آن هم این باشد که تولید و طراحی یک عامل متحرک نیاز به ابزارهای تخصصی و دانش نرم افزاری بالایی در زمینه ی طراحی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!