گردآوری اطلاعات شکل گیری ساختار مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در حال حاضر آموزش علوم پزشکی تحت تاثیر عمیق مراکز توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر ایران است. این مطالعه، با هدف آشناسازی با اصول و مبانی تغییر نظام آموزش علوم پزشکی در جهان و شکل گیری ساختار مراکز توسعه آموزش پزشکی در ایران تدوین شده است.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه مروری است که با استفاده از منابع متعدد در زمینه آموزش علوم پزشکی و مراکز توسعه آموزش با جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی تدوین شده است.
یافته ها
توسعه آموزش علوم پزشکی، یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. در سال های اخیر با ایجاد تغییر و تحول در اهداف و فرآیندهای اجرایی و مدیریتی، این مراکز اهمیت ویژه ای در دانشگاه های علوم پزشکی یافته است. اقداماتی چون برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری، دانش پژوهی آموزشی، اهمیت توانمندسازی اساتید، پژوهش و توسعه در آموزش، ارزیابی درونی، اعتباربخشی و رتبه بندی مراکز توسعه، آموزش پاسخگو و فرآیندهای جاری آموزش مداوم جامعه پزشکی از مرکز مطالعات نمونه هایی از تحولات توسعه آموزش در ایران می باشند.
بحث و نتیجه گیری
با ایجاد مراکز توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی، نگاه سنتی اعضای هیات علمی به آموزش تغییر کرده و مدرسین به این باور رسید هاند که تدریس، بکارگیری هنرمندان هی علم است. اما، بنظر م یرسد علیرغم تحولات قابل توجه ای که توسط این مراکز ایجاد شده، عواملی مانند: کمبود منابع مالی مراکز و نامناسب بودن نظام پرداخت اعضای هیات علمی آموزشی در مقایسه با درمان و دیگر مسایل، مانع از ایفای نقش کامل در ارتقای کیفی آموزش است. لذاضروری است موانع و مشکلات پیش روی دانشگاه ها برداشته شود تا بتوانند به عنوان مراکز توسعه آموزش کانون تولید ایده و نوآوری در آموزش علوم پزشکی فعالیت نمایند و بتدریج به یک مرکز اداری و اجرایی در دانشگاه ها تبدیل نشوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!