مقایسه اثر دو روش سرمادهی موضعی بر حس وضعیت مفصل زانو

چکیده:
مقدمه
سرمادهی موضعی اغلب به عنوان یک مداخله فوری، ساده و موثر برای کاهش درد بسیاری از آسیب های حاد ورزشی استفاده می شود. باوجود برخی از چالشها، تعدادی از مطالعات کاهش آگاهی حس وضعیت مفصل در اثر سرمادهی را بیان می کنند که می تواند خطر بروز آسیب را افزایش دهد. هدف این مطالعه، مقایسه اثر فوری و بلندمدت دو روش سرمادهی موضعی بر حس موقعیت مفصل زانو بوده است.
روش
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. تعداد 15 فرد سالم با دامنه سنی 26-23 سال به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانشجویان مرد دانشگاه بوعلی سینای همدان در سال 1394 انتخاب و در یک گروه قرار گرفتند. اثر فوری و بلندمدت (بلافاصله و پس از 20 دقیقه) سرمادهی با کیسه یخ و اسپری سردکننده بر حس موقعیت مفصل زانو با استفاده از گونیامتر الکتریکی از طریق بازسازی زاویه 30 درجه فلکشن اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نسخه 23 نرم افزارSPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.
یافته ها
مقدار خطای بازسازی زاویه 30 درجه فلکشن زانو بلافاصله پس از اتمام سرمادهی در انواع روش های سرمادهی به طور معنی داری بیش تر از حالت قبل سرمادهی بود (0/001>P). همچنین خطای بازسازی زاویه هدف پس از گذشت 20 دقیقه از اتمام سرمادهی در روش های سرد کردن با اسپری و ده دقیقه سرمادهی با کیسه یخ به طور معنی داری بیش تر از حالت قبل سرمادهی بود (0/05>p).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق، بیانگر اثرات منفی فوری و بلندمدت سرمادهی بر میزان درک موقعیت مفصل زانو است. کاهش حس عمقی می تواند منجر به بروز کاهش ثبات مکانیکی و در نتیجه افزایش احتمال آسیب مفصل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!