بررسی ارتباط بین سندرم پاهای بی قرار و افسردگی در سالمندان

چکیده:
مقدمه
افسردگی یک بیماری مزمن و شایع در میان سالمندان است. یکی از عوامل خطر احتمالی برای ابتلای به افسردگی، سندرم پاهای بی قرار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سندرم پاهای بی قرار و افسردگی در سالمندان انجام یافته است.

روش
این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1394 در 350 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سقز که به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند، انجام یافت. با استفاده از پرسشنامه افسردگی سالمندان (GDS)، نمونه ها بر اساس داشتن یا نداشتن افسردگی و همچنین همسان سازی از نظر سن، جنس، تحصیلات و شاخص توده بدنی همسان به دو گروه افسرده (175 نفر) و غیرافسرده (175 نفر) تقسیم شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه سندرم پاهای بی قرار (IRLSS)، افراد مبتلابه سندرم پاهای بی قرار شناسایی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در نسخه 18 نرم افزارSPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری من ویتنی-یو، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که 37 نفر (21/1درصد) از افراد افسرده و 13 نفر (7/4درصد) از افراد غیرافسرده به سندرم پاهای بی قرار مبتلا بودند. بین سندرم پاهای بی قرار با افسردگی ارتباط معنی داری وجود داشت. شانس سندرم پاهای بی قرار در افراد افسرده 3/34برابر افراد غیرافسرده بود(p-value=0.001، OR=3.34، CI 95%=1.71-6.53 )همچنین میزان ابتلا به سندرم پاهای بی قرار در زنان به طور معنی داری بیش تر از مردان بود (0/004=p).
نتیجه گیری
بین سندرم پاهای بی قرار با افسردگی در سالمندان ارتباط وجود دارد و با توجه به شیوع نسبتا بالای سندرم پاهای بی قرار و ارتباط آن با افسردگی، اجرای روش های غربالگری جهت شناسایی افراد مبتلا و پیش گیری از آن جهت افزایش کیفیت زندگی و کاهش علائم افسردگی سالمندان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!