تعیین کننده های اجرای فعالیت های بدنی سالمندان شهر تهران

چکیده:
مقدمه
شواهد حاکی است که با وجود اهمیت ورزش و فعالیت بدنی بر روی سلامت سالمندان، میزان فعالیت بدنی (ورزش) این قشر آسیب پذیر جامعه رو به کاهش است. لذا این مطالعه با هدف شناسایی تعیین کننده های اجرای فعالیت های بدنی سالمندان شهر تهران انجام پذیرفت.
روش
مطالعه حاضر از نوع کیفی (گراندد تئوری) و با استفاده از روش نظریه زمینه ای در طی سالهای 1395-1394 انجام یافته است. داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته و یادداشت های در عرصه با 30 نفر سالمند و 10 نفر از صاحب نظران عرصه ورزش سالمندی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس نسخه کوربین و اشتراوس (2008) انجام گرفت.
یافته ها
مفاهیم مطالعه با استفاده از تحلیل خرد و کلی شناسایی شد. در طی تجزیه و تحلیل داده ها، 350 کد آزاد استخراج شد که 200 کد آزاد به بازدارنده های فعالیت بدنی سالمندان و 150 کد به انگیزاننده های فعالیت بدنی تخصیص داده شد و در قالب 3 مقوله عوامل فردی، عوامل بین فردی و عوامل محیطی طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری
این مطالعه تعیین کننده های اجرای فعالیت بدنی سالمندان در مقایسه با مطالعات کمی را بهتر و عمیق تر شناسایی نمود. با شناسایی انگیزاننده ها و بازدارنده های اجرای فعالیت بدنی سالمندان، دست اندرکاران ارائه خدمات ورزشی به سالمندان می توانند با به کارگیری عوامل انگیزاننده و رفع بازدارنده های مشارکت سالمندان در فعالیت بدنی، شرکت سالمندان در فعالیت بدنی را تسهیل کنند و به دنبال افزایش میزان مشارکت سالمندان در فعالیت بدنی، سلامت جسمی و ذهنی سالمندان را بهبود بخشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!