غربال گری و شناسایی باکتری های اسید لاکتیک پروبیوتیک شیر الاغ با استفاده از تکنیک طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR)

چکیده:
مقدمه
باکتری های اسیدلاکتیک (LAB)، گروه هتروژنی از باکتری های گرم مثبت و کاتالاز منفی هستند که در جریان تخمیر کربوهیدرات ها اسید لاکتیک تولید می کنند. بسیاری از باکتری های اسیدلاکتیک با تولید بیوپلیمرها مفید صنعتی تاثیری بسزایی بر بهبود طعم، بافت و ماندگاری بسیاری از محصولات لبنی دارند. روش های متعددی برای شناسایی باکتری ها وجود دارد که برخی از آنها از دقت کمی برخوردارند و برخی دیگر بسیار پرهزینه هستند. معرفی روشی دقیق، سریع و کم هزینه در این راستا مهم است.
مواد و روش ها
به منظور شناسایی باکتری های اسیدلاکتیک پروبیوتیک شیر، مطالعه ای روی شیر الاغ صورت گرفت. برای این منظور، از روش های کلاسیک میکروب شناسی و بیوشیمیایی و روش طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR) استفاده شد. از تجزیه به
مولفه های اصلی (PCA) و خوشه بندی برای بررسی صحت داده های طیف سنجی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج روش های کلاسیک میکروب شناسی نشان داد که باکتری های جداسازی شده به دو جنس انتروکوکوس و استرپتوکوکوس تعلق دارند. همچنین نتایج روش FTIR نشان داد که ایزوله های جداسازی شده ی جنس استرپتوکوکوس و جنس انتروکوکوس به ترتیب به گونه ها ی دیورسی و فکالیس تعلق دارند. تجزیه تحلیل طیف های IR به کمک تجزیه به مولفه های اصلی(PCA) درستی و توانایی تکنیک FTIR را در شناسایی دو جنس یاد شده اثبات نمود.
نتیجه گیری
قبل از اقدام به شناسای باکتری ها به روش های پیچیده و پر هزینه ای همانند توالی یابی DNA، بهتر است تا از روش FTIR استفاده شود. این روش سریع و کم هزینه است و باکتری ها را در سطح جنس و حتی گونه شناسایی می کند. در این مطالعه، دو جنس از باکتری ها، یکی از آنها به نام Streptococcus devriesei برای اولین بار در ایران به کمک روش های مبتنی بر کشت و FTIR شناسایی و تائید شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!