بررسی فراوانی نسبی ژنوتیپ های ویروس پاپیلومای انسانی و خصوصیات اجتماعی جمعیتی مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به یک بیمارستان عمومی در تهران در بازه زمانی 94-93: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از مشکلات عمده بهداشت عمومی و علل اصلی سرطان دهانه رحم می باشد. شیوع عفونت HPV در کشورهای در حال توسعه با منابع مالی کم بالا است. بنابراین مطالعه در مورد عوامل خطر و ایجاد عفونت و ژنوتایپینگ HPV در زنان می تواند به ایجاد برنامه های غربالگری موثری کمک نماید.

هدف

این مطالعه با هدف تعیین فراوانی نسبی ژنوتیپ های HPV و بررسی ویژگی های اجتماعی جمعیتی وابسته به آن مانند سن، دوره قایدگی، سن ازدواج، سن یایسگی، روش های پیشگیری از بارداری، بیماری زمینه ای، پیشینه بیماری های مقاربتی، پیشینه استفاده از سیگار، سطح تحصیلات، پیشینه مقاربتی و بارداری و وضعیت اقتصادی در زنان مراجعه کننده به یک بیمارستان عمومی در تهران، ایران از سال 93 تا 94 انجام پذیرفت.

موارد و روش ها

مطالعه ی مقطعی بر روی 400 نفر از زنان متاهل مراجعه کننه به کلینیک زنان یک بیمارستان عمومی در تهران انجام شد. نمونه پاپ اسمیر و معاینه gynecology از تمامی افراد گرفته شد. تشخیص 28نوع ژنوتیپ HPV که بوسیله ی تکنیک Multiplex PCR انجام پذیرفت. بررسی خصوصیات اجتماعی جمعیتی برای هر زن HPV مثبت صورت گرفت.

نتایج

28 نوع تیپ مختلف از HPV در میان زنانی که به بیمارستان مراجعه کرده بودند شناسایی شد. عفونت HPV مثبت در 155 زن(75/38%) در سنین بین 17 الی 85 تشخیص داده شد. شایع ترین تیپ ها به ترتیب شامل HPV16 (1/19%) و پس از آن HPV39 (5/12%) و سپس HPV 18 (9/8%) گزارش شدند. بیشترین میزان عفونت HPV در سن 36 (7/7%) مشاهده شد. سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی هر زن نشان داد که بسیاری از زنان HPV مثبت دارای دیپلم دبیرستان (6/34%) و وضعیت اقتصادی متوسط (9/67%) هستند. 9/60% از این زنان خانه دار بودند و 3/67% در پایتخت (تهران) زندگی میکردند تمام فاکتور های خطر HPV16 را به عنوان شایع ترین تیپ ویروس نشان دادند. در میان زنانی که سیگاری بوده و قلیان مصرف میکردند HPV16 در مقایسه با انواع دیگر بیشتر مشاهده شد.

نتیجه گیری

تعیین ژنوتیپ HPV و عوامل خطر مربوط به عفونت آن در هر منطقه جغرافیایی می تواند منجر به تولید واکسن موثر علیه ویروس شود. همچنین می تواند در مدیریت بیماری و تشخیص نیوپلازی داخل گردن رحم با حسایت بالا مفید باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
305 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!