ارائه یک مدل پوششی مستحکم سازی به منظور محافظت از تسهیلات در معرض اختلال در مسئله r- میانه ممانعتی با رویکرد بازی استکلبرگ

چکیده:
در پژوهش حاضر مدل سه سطحی مکان یابی تسهیلات دفاعی به منظور ایجاد پوشش کامل در مسئله r- میانه ممانعتی ارائه شده است. هدف مدل طراحی مناسب سیستم های خدمات رسان است، به نحوی که آن ها بعد از دریافت شدیدترین سناریوی اختلالات مهاجم (رقیب) از حداکثر توان خود برای سرویس دهی مجدد استفاده کنند. از این رو، تسهیلات دفاعی برای محافظت بیشتر از تسهیلات خدمات رسان درنظر گرفته شده است و در این زمینه مکان یابی بهینه این تسهیلات دفاعی دنبال می شود. این مدل سه سطحی براساس بازی های رهبر- پیرو و به صورت مدافع- مهاجم- مدافع پیشنهاد شده است. مدافع برای ایجاد اطمینان بیشتر از ادامه فعالیت تسهیلات خدمات رسان بعد از اختلال مهاجم، قصد تاسیس تعداد تسهیلات دفاعی در مکان های بالقوه را دارد. مکان یابی این تسهیلات با توجه به هزینه ثابت تاسیس تسهیلات و هزینه های جاری سیستم صورت می پذیرد. البته با توجه به این محدودیت که هر تسهیل خدمت رسان حداقل باید در شعاع پوشش یک تسهیل دفاعی باشد (سطح اول)، هزینه های جاری سیستم ممکن است تحت تاثیر شدیدترین سناریوی اختلالات مهاجم مشخص شود. این مسئله به عنوان یک بازی استکلبرگ استاتیک بین مهاجم (سطح 2) و مدافع (سطح 3) مدل سازی شده است. به منظور حل مدل، دو روش به کار گرفته شده است. در رویکرد اول، از شمارش صریح برای سطح اول و دوم و حل دقیق برای سطح سوم استفاده شده است. در رویکرد دوم، یک روش ترکیبی الگوریتم ژنتیک- شمارش صریح- حل دقیق به منظور حل مسائل در زمان معقول طراحی شده است. با مقایسه نتایج روش حل الگوریتم فرا ابتکاری پیشنهادی نسبت به روش دقیق در تعدادی از نمونه ها، نتایج محاسباتی بیانگر عملکرد مناسب این الگوریتم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!