شیوع افسردگی در بیماران دیابتی ایران

چکیده:
سابقه و هدف
دیابت شایع ترین و مهم ترین بیماری متابولیک می باشد از آنجاییکه شیوع دیابت در جهان بطور نگران کننده ای در حال افزایش است و افسردگی نیز از اختلالات روانپزشکی در بیماران دیابتی می باشد. لذا این مطالعه به منظور تعیین شیوع افسردگی در بیماران دیابتی ایران به روش متاآنالیز انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه با استفاده از چک لیست PRISMA برای مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز انجام شد. برای دستیابی به مستندات مرتبط یک جستجوی جامع در بانک های اطلاعاتی ملی و بین المللی Magiran، Iranmedex، SID، Medlib، IranDoc، Scopus، PubMed، Science Direct، Cochrane، Springer، Web of Science، Wiley Online Library و همچنین موتورجستجوی Google Scholar بدون محدودیت زمانی تا اردیبهشت 1395 با استفاده از کلیدواژه های Mesh توسط دو نفر از پژوهشگران به صورت مستقل انجام شد. شیوع دیابت و شدت افسردگی بررسی گردید. ارزیابی ناهمگنی مطالعات از آزمون کوکران و شاخص I2 استفاده شد. داده ها با استفاده از مدل اثرات تصادفی ترکیب شدند.
یافته ها
در 41 مطالعه 9491 بیمار دیابتی برای متاآنالیز جمع آوری شد. شیوع افسردگی در بیماران دیابتی ایران 61% (فاصله اطمینان 95% :67-55) برآورد شد. این میزان در مردان و زنان دیابتیک به ترتیب 49/7% (فاصله اطمینان 95% :65/5-33/9) و 65.6% (فاصله اطمینان 95% :79/5-51/8) بدست آمد. کمترین و بیشترین شیوع به ترتیب مرتبط با غرب(58%) و شرق ایران (66%) بود. شیوع افسردگی خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید در بیماران دیابتی ایران به ترتیب 25/8%، 20/5%، 13/8% و 3/6%بدست آمد.
نتیجه گیری
شیوع افسردگی در بیماران دیابتی ایران بالا می باشد. لذا انجام مشاوره روانپزشکی به صورت روتین جهت تشخیص و درمان افسردگی در این بیماران ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1703627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!