تبیین الگوی علی فرسودگی شغلی کارکنان با مطالعه ای در یک سازمان نظامی با رویکرد دیمتل فازی

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرسودگی شغلی به عنوان یک حالت روان شناختی، به یکی از عوامل مهم در جهت کاهش کارآئی و بهره وری کارکنان تبدیل شده است که منجر به یک ناتوانی روانی در افراد می شود. در این میان عوامل متعددی بر فرسودگی شغلی تاثیرگذار و تاثیرپذیر از آن هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. براین اساس، مطالعه حاضر با هدف تبیین الگوی علی فرسودگی شغلی کارکنان در یک سازمان نظامی انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1394 در یک سازمان نظامی انجام پذیرفت. جامعه خبرگی این پژوهش، پانزده نفر از متخصصین و کارشناسان منابع انسانی شاغل یک سازمان نظامی در استان مازندران بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های مقایسات زوجی استفاده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از تکنیک های قدرتمند آماری (دیمتل فازی) استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از تکنیک دیمتل فازی برای رتبه بندی اهمیت متغیرها بر اساس مقادیر نشان داد که اعتماد سازمانی (064/9)، مهم ترین و فرهنگ سازمانی (751/7) کم اهمیت ترین متغیر، و از طرفی نیز رتبه بندی تاثیرگذاری متغیرها بر اساس مقادیر حاکی از آن بود که متغیرهای اخلاق اسلامی (732/0) تاثیرگذارترین، و فرسودگی شغلی (922/0-) تاثیرپذیرترین متغیر بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تاثیرگذاری علی متغیرهای مورد مطالعه بر فرسودگی شغلی کارکنان، مدیران سازمان می توانند با تمرکز و بهبود وضعیت متغیرهای تحقیق، وضعیت فرسودگی شغلی موجود در کارکنان را تا حد زیادی بهبود بخشند تا در مسیر دست یابی به اهداف سازمانی گامی بلندی بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1705490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!