ارتباط ناهنجاری های مادرزادی با گروه های خونی در کودکان بستری در بخش جراحی اطفال بیمارستان الزهرا اصفهان از سال 1384 الی 1393

چکیده:
سابقه و هدف بروز نواقص در زمان تولد را، ناهنجاری های مادرزادی می نامند. از عوامل موثر بر بروز ناهنجاری در کودکان، عوامل ارثی - محیطی و عفونت های مادر می باشند. بعضی مطالعه ها، عامل ناسازگاری های خونی و Rh بین مادر و کودک را ازعوامل احتمالی بروز ناهنجاری ها برشمرده اند.
مواد و روش هادر مطالعه توصیفی گذشته نگر حاضر، پژوهشگر به مدارک پزشکی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) مراجعه و پرونده تمام بیماران با تشخیص ناهنجاری مادرزادی بستری شده در بخش جراحی کودکان را استخراج نمود. پس از نمونه گیری تصادفی، داده ها با تفکیک گروه خونی ثبت و توسط 16 SPSS و آزمون های t و کای دو تحلیل گردید.
یافته ها455 کودک بستری شده بررسی گردیدند. نتایج نشان داد در بین آن ها(9/74%)341 نوزاد پسر با ناهنجاری در دستگاه ادراری تناسلی و (1/25%) 114 نوزاد دختر با ناهنجاری در سروگردن بودند. شایع ترین ناهنجاری ها شامل ناهنجاری سیستم ادراری تناسلی(1/41%) و ناهنجاری سر و گردن(9/29%) بود. کمترین شیوع آنومالی در دستگاه های تنفسی و عصبی بود.
نتیجه گیریارتباط معنا داری میان ناهنجاری در دستگاه های مختلف و Rh خون در کودکان وجود دارد اما ارتباط معناداری میان ناهنجاری در دستگاه های مختلف و گروه های خونی ABO دیده نشد. ناهنجاری سیستم های گوارشی و ادراری تناسلی در کودکان دارای Rh منفی و ناهنجاری های صورت در کودکان دارای Rh مثبت به نسبت بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!