استفاده از تحلیل ممیزی جهت پیش بینی بیماری دیابت نوع دو بر اساس اضطراب و افسردگی و سبک زندگی در افراد مبتلا و غیر مبتلا یک خانواده

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت یکی از علل عمده بیماری زایی، مرگ ومیر و افزایش هزینه های خدمات بهداشتی در سرتاسر جهان به شمار می رود که در صورت همبودی با اضطراب، افسردگی و سبک زندگی ناسالم بر وسعت، شدت و عوارض آن افزوده خواهد شد. شیوع بالای مشکلات روانشناختی و رفتاری یاد شده در مبتلایان به دیابت می تواند پیش آگهی بیماری دیابت را دستخوش تغییرات نا مطلوب تری نماید. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر استفاده از تحلیل ممیزی جهت پیش بینی بیماری دیابت نوع دو بر اساس اضطراب و افسردگی و سبک زندگی در افراد مبتلا و غیر مبتلا یک خانواده بود.
مواد و روش ها
برای این مطالعه همبستگی، نمونه ای با حجم 90 نفر افراد مبتلا به دیابت و افراد غیر مبتلا یک خانواده(41 نفر مبتلا و 49 نفر غیر مبتلا) از کلینیک تخصصی دیابت تابان شهر تهران در سال 1395 به روش نمونه‏گیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های اضطراب بک و اپستین، پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف و پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از تکنیک تحلیل ممیزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل ممیزی نشان داد که با کمک متغیر افسردگی می توان بیماری دیابت افراد مبتلا را پیش بینی کرد. تحلیل ممیزی توانست با 6/65 درصد پیش بینی صحیح افراد را به دو گروه افراد مبتلا به دیابت و افراد غیر مبتلا یک خانواده طبقه بندی نماید.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته ها طبقه بندی افراد مبتلا به دیابت و افراد غیر مبتلا یک خانواده از نظر مشکلات روانشناختی شایعی چون افسردگی و اجرای راهکارهایی نظیر آموزش مدیریت استرس همگام با درمان افسردگی به منظور ارتقاء توان سازگاری و انطباق و بهبود سلامت روانشناختی در این بیماران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1713817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!