بررسی ذرات معلق هوای محیطی مجتمع سیلیس کوبان ازندریان همدان

پیام:
چکیده:
فعالیت های معدنی که از دیرباز به دلیل اهمیت در تامین مواد اولیه مورد توجه انسان بوده است، تغییرات بسیاری در محیط زیست از جمله آلودگی هوا به ذرات معلق ایجاد کرده است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت آلودگی ذرات معلق هوای ناحیه صنعتی سیلیس کوبان ازندریان همدان به ذرات معلق انجام یافت.
نمونه برداری از 8 ایستگاه منتخب شامل 5 واحد فعال در مجتمع سیلیس کوبان و 3 ایستگاه منتخب محیطی در اطراف مجتمع با درنظرگرفتن شرایط جهت وزش باد غالب و سکونت اهالی در فصول تابستان و پاییز 1392 انجام شد. پردازش آماری داده ها نیز توسط نرم افزار SPSS انجام شد.
بیشینه میانگین غلظت ذرات معلق خروجی از دودکش واحدهای مورد بررسی بر حسب mg/m3 در فصول تابستان و پاییز سال 1392 به ترتیب با 59/68±78/198 و 00/9±67/199 و کم تر از رهنمود سازمان حفاظت محیط ز یست بود. از طرفی میانگین غلظت PM2.5 در همه ایستگاه های سنجش محیطی به جز ایستگاه محیطی 3 در فصل تابستان، بیش تر از رهنمود EPA و میانگین غلظت PM10 نیز در همه ایستگاه های سنجش محیطی به جز ایستگاه محیطی 2 در فصل پاییز، کم تر از رهنمود EPA بود.
با توجه به این که میانگین غلظت ذرات معلق خروجی از دودکش واحدهای مستقر در مجتمع ازندریان و همچنین ذرات PM10 در سنجش های محیطی کم تر از حد استاندارد بود، بنابراین می توان به کارایی نسبی سیستم کنترل آلاینده های خروجی از دودکش به ویژه ذرات با قطر بزرگ تر از 10 میکرون در واحدهای مستقر در مجتمع اذعان کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!