اثر سطوح مختلف عصاره آب داغ جلبک دریایی Sargassum angustifoliom بر فراسنجه های خونی و میزان مقاومت در مواجهه با باکتری Yersinia ruckeri در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss (Walbaum، 1792

چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی اثر مصرف خوراکی عصاره آب داغ جلبک دریایی سارگاسوم انگستیفلیوم بر فراسنجه های خونی و میزان بقای ماهی قزل آلای رنگین کمان (O. mykiss) در برابر باکتری یرسینیا راکری بود. برای این منظور تعداد 300 عدد ماهی قزل آلای رنگین کمان (O. mykiss) (میانگین وزنی 0/22±5/82 گرم) از یک مزرعه پرورش ماهی خریداری و به آزمایشگاه منتقل شد. پس از مدت 14 روز سازگاری ماهیان با شرایط آزمایشگاهی، در 5 تیمار با سه تکرار تقسیم شدند. ماهیان مورد نظر با جیره های غذایی حاوی 0، 50، 100، 200، 400 میلی گرم جلبک سارگاسوم انگستیفلیوم در هر کیلو غذا به مدت 56 روز تغذیه شدند. از ماهیان پس از تماس با باکتری یرسینیا راکری در پایان دوره آزمایش (روز 56) خونگیری شد، سپس تعداد گلبول های قرمز و سفید، غلظت هموگلوبین و درصد هماتوکریت مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی عصاره جلبکی در فراسنجه های خونی و میزان بقاء نسبت به گروه شاهد در شرایط بهتری بودند. به طوری که با افزودن 400 میلی گرم عصاره آب داغ جلبک سارگاسوم انگستیفلیوم به جیره غذایی ماهی قزل آلای رنگین کمان به مدت 56 روز می تواند به طور معنی داری در تعداد گلبول قرمز و سفید، درصد هماتوکریت، غلظت هموگلوبین و همچنین میزان مقاومت ماهی را در برابر باکتری یرسینیا راکری افزایش دهد. همچنین ماهیان تغذیه شده با دوزهای مختلف عصاره آبی جلبک دریایی نسبت به ماهیان گروه شاهد دارای میزان بقاء بالاتر و پارامترهای خونی بهتری 56 روز پس از تغذیه و قرار گرفتن در معرض باکتری یرسینیا بودند. به طوری که تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید، درصد هماتوکریت و غلظت هموگلوبین ماهیان تغذیه شده با mg/kg 400 جلبک دریایی به طور معنی داری در انتهای دوره آزمایش افزایش یافت. به علاوه، میزان مقاومت به بیماری پرسینیوز در این ماهیان افزایش یافت. در نتیجه، مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که mg/kg 400 از عصاره جلبک دریایی می تواند پارامترهای خونی و مقاومت به بیماری یرسینیوزیس را در ماهی قزل آلای رنگین کمان بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1716396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!