ارزیابی پارامترهای عملکردی در فیلترهای هپا در یک صنعت دارویی (مطالعه موردی 1394)

چکیده:
زمینه و هدف
امروزه اتاق های پاک به جزئی جداناپذیر از صنایع با تولیدات حساس تبدیل شده است. منابع آلودگی در اتاق های پاک سبب اختلال در عملکرد و کیفیت محصولات حساس در اتاق های پاک می گردند. لذا هدف از این مطالعه ارزیابی راندمان فیلتر های هپا و بررسی غلظت و تعداد ذرات هوابرد اتاق های پاک دریک صنعت دارویی می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک پژوهش تجربی کاربردی است که در سال 1394 در یک صنعت دارویی انجام شد. روش انجام کار در این مطالعه بررسی تست نشتی فیلتر های هپا و غلظت و تعدا ذرات در اتاق پاک بر اساس استاندارد ISO 14644 – 3 بود. در این مطالعه 17 فیلتر هپا مربوط به اتاق های پاک با کلاس پاکیزگی B ، C و Dمورد بررسی قرار گرفت. میزان نشتی فیلتر ها با استفاده از دستگاه های آئروسل فتومتر، آئروسل جنراتور و پمپ تزریق مثبت مورد آزمون قرار گرفت و از دستگاه پارتیکل کانتر برای اندازه گیری غلظت ذرات استفاده شد.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد که دراندازه گیری راندمان و تست نشتی 17 فیلتر هپای موجود در اتاق های پاک، 3 فیلتر (18درصد) دارای نشتی و بقیه فیلترها فاقد نشتی بودند و راندمان قابل قبولی را ارائه دادند(99/99 درصد). هم چنین نتایج نشان می دهد با افزایش سرعت جریان، میزان نفوذپذیری و افت فشار در گستره اندازه ذرات مورد بررسی افزایش و فاکتور کیفیت کاهش یافت. بعلاوه، نتایج سنجش غلظت ذرات در اتاق های پاک نشان می دهد که میانگین تراکم آلودگی ذرات در سه کلاس پاکیزگی B ،C و D از حد مجاز استاندارد ISO-14644 پایین تر بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که غلظت ذرات هوابرد دراتاق های پاک از میزان حدود مجاز تعیین شده توسط استاندارد ISO-14644 بسیار پایین تر بود. نکته قابل توجه در این مطالعه ، تاثیر کیفیت مطلوب هوای ورودی به اتاق های پاک درکارایی مناسب فیلترهای هپا بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!