بررسی رابطه علی میان معنویت در محیط کار و متغیرهای سلامت روان شناختی در دانشگاه علوم پزشکی بابل با رویکرد دیمتل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه یکی از عوامل مهم در بهره وری، نیروی انسانی کارآمد است. از طرفی موضوع معنویت در محیط کار به عنوان زمینه ساز توانمندی کارکنان، تبدیل به یک موضوع کلیدی در نظام مدیریت سلامت شده است. که بررسی همه جانبه آن نیازمند شناسایی و تبیین متغیرهای زیادی است. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه علی میان معنویت در محیط کار و متغیرهای سلامت روان شناختی در دانشگاه علوم پزشکی بابل است.
روش بررسی
پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی به روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این مطالعه را مدیران و متخصصین منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تشکیل دادند، که به صورت نمونه گیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی گردآوری، و تجزیه و تحلیل داده ها هم با استفاده از دیمتل انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، بر اساس میزان اهمیت متغیرها ، معنویت در محیط کار پراهمیت ترین متغیر (94/6)، و متغیر خلاقیت کارکنان (05/6) نیز به عنوان کم اهمیت ترین متغیر در این روابط علی مشخص شده اند. در میان متغیرهای مورد بررسی، جو سازمانی (45/1) به عنوان تاثیرگذارترین متغیر معرفی، و هم چنین خلاقیت کارکنان (21/1-) به عنوان کم تاثیرترین متغیر انتخاب و کم ترین میزان تاثیرگذاری را به خود اختصاص داده است.
نتیجه گیری
مدیران دانشگاه علوم پزشکی بابل می توانند با کاربست برنامه های معنویت افزا و فراهم نمودن محیط های کاری مملو از اخلاق و معنویت، زمینه را برای ارتقای توانمندی های کاری و روانی کارکنان محیا سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!