اثر تزریق استیل کولین به ناحیه ی تگمنتال شکمی بر پاسخ های قلبی و عروقی موش بزرگ آزمایشگاهی بیهوش

چکیده:
زمینه و هدف
ناحیه ی تگمنتال شکمی قسمتی از ساختار مزولیمبیک است که علاوه بر اثرات آن در انگیزش، خلق و خوی، شناخت، اسکیزوفرنی، اعتیاد و پارکینسون در تنظیم سیستم قلبی عروقی نیز نقش دارد. حضور آوران های کولینرژیک در این ناحیه به اثبات رسیده است اما در مورد نقش آن ها در تنظیم قلب و عروق اطلاعات زیادی موجود نمی باشد. این مطالعه به منظور یافتن نقش سیستم کولینرژیک این ناحیه بر فشار متوسط شریانی و ضربان قلب به وسیله ی ریز تزریق دوزهای متفاوت استیل کولین در این نقطه، بر روی موش های تحت بیهوشی با یورتان انجام شد.
روش بررسی
در این بررسی از 50 موش بزرگ آزمایشگاهی نر نژاد ویستار در محدوده ی وزنی 250 تا 300 گرم استفاده گردید. استیل کولین به حجم 100 نانولیتر با استفاده از جراحی استریوتاکسی به ناحیه تگمنتال شکمی به صورت یک طرفه، ریز تزریق گردید. ضربان قلب و فشار متوسط شریانی به طور مستقیم قبل و در طول آزمایشات، توسط سیستم پاورلب ثبت گردید. جهت مقایسه ی میانگین تغییرات در فشارمتوسط شریانی و ضربان قلب از آزمون paired t-test و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید.
یافته ها
ریز تزریق چهار دوز استیل کولین (5،10،20،40 نانومول در 100 نانولیتر) سبب کاهش میانگین فشارمتوسط شریانی و ضربان قلب وابسته به دوز گردید. البته دوز 20 نانومول استیل کولین با کاهش 61/30 میلی متر جیوه فشار شریانی و کاهش 14 ضربان قلب در دقیقه، بهترین پاسخ فیزیولوژیک بر پاسخ های قلبی عروقی را ایجاد نمود. تزریق همان حجم از نرمال سالین تغییر معناداری در میانگین فشار متوسط شریانی و ضربان قلب ایجاد نکرد.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی برای اولین بار نشان داد ریز تزریق استیل کولین در ناحیه تگمنتال شکمی اثرات تضعیف کنندگی بر پاسخ های قلبی عروقی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!