مطالعه بیان ژن ureI هلیکوباکترپیلوری به روش RT-PCR

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هلیکوباکترپیلوری یک ارگانیسم مارپیچی شکل و گرم منفی بوده که عامل زخم معده است و نقش مهمی در ایجاد سرطان معده دارد. اجزای مختلف اوره آز، از عوامل مهم برای تحریک سیستم ایمنی هستند. هنوز واکسن موثری علیه این باکتری وجود ندارد و تحقیقات در زمینه یافتن واکسن، ضروری به نظر می رسد. هدف از تحقیق حاضر، ایجاد سازواره ژنی بر اساس ژن ureI و بررسی بیان آن است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، تکثیر ژن ureI با انجام PCR روی ژنوم سویه استاندارد هلیکوباکترپیلوری تهیه شده از موسسه پاستور، صورت پذیرفت. قطعه 612 جفت بازی مربوط به ureI به روش T/A cloning در پلاسمید pTZ کلون گردید، سپس ساب کلونینگ این ژن در پلاسمید PIRES2-EGFP انجام شد. سازواره PIRES2-EGFP-ureI به روش الکتروپوریشن به سلول های جانوری CHO منتقل و بیان یوکاریوتی ژن ureI با تکنیک RT-PCR بررسی گردید.
یافته ها
کلونینگ قطعه 612 جفت بازی ژن ureI در دو ناقل pTZ و PIRES2-EGFP با استفاده از تکنیک های PCR، هضم آنزیمی توسط SacI و EcoRI و تعیین توالی تایید گردید. پس از انجام RT-PCR روی سلول های CHO ترانسفرم شده، باند مربوط به ژن ureI تشکیل شد.
نتیجه گیری
وکتور نوترکیب PIRES2-EGFP-ureI، قدرت بیان ژن ureI را دارد. بیان موفق این ژن در سلول های جانوری، می تواند در جهت بررسی ایمنی زایی در حیوانات آزمایشگاهی به عنوان یک واکسن نوترکیب مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!