شناسایی عوامل و ارزیابی تاثیر آنها بر دقت پیش بینی سود و ارتباط آن با نوسانات قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
مطالعات گوناگون در کشورهای دیگر نشان می دهد که متغیرهایی مانند اندازه شرکت، افق پیش بینی سود، قدمت شرکت، نسبت های اهرم مالی، برتر بودن شرکت با دقت پیش بینی سود ارتباط دارد علاوه بر آن یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر نوسانات قیمت سهام است. بنابراین شناسایی عوامل و ارزیابی تاثیر آنها بر دقت پیش بینی سود و ارتباط آن با نوسانات قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سال های 1383-1379 هدف اصلی این پژوهش است. درک و شناخت سرمایه گذاران از عوامل موثر بر دقت پیش بینی سود موجب انتخاب سرمایه گذاری هایی خواهد شد که از نوسانات قیمت کمتری برخوردار است.
در این مطالعه با استفاده از روش رگرسیون ابتدا رابطه بین متغیرهای مستقل (اندازه، قدمت، افق پیش بینی، نسبتهای اهرمی و برتر بودن شرکت) با مدلهای سه گانه دقت پیش بینی سود و سپس رابطه هر یک از مدلهای دقت پیش بینی سود با تغییرات (نوسانات) قیمت سهام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که:در مدل AFE1 چهار متغیر مستقل نسبت بدهی، نسبت بدهی به ارزش بازار سهام، میانگین فروش، و افق پیش بینی سود (فاصله دو پیش بینی ) و در مدل MSE1 دو متغیر نسبت بدهی و افق و بدهی پیش بینی (فاصله دو پیش بینی) و در مدل SQFE1 نسبت بدهی به ارزش سهام، میانگین فروش و افق پیش بینی فاصله تا تاریخ مجمع به عنوان متغیرهای مستقل در مدل های رگرسیونی موثر می باشند.
نتایج حاصل از بررسی رابطه مدلهای دقت پیش بینی سود و مدل تغییرات اول و آخر دوره (مدل1) نشان می دهد که فقط بین AFE1، SQFE1 و تغییرات قیمت مدل اول رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج حاصله از بررسی رابطه بین مدل های دقت پیش بینی سود با قدر مطلق (مدل 2) نشان می دهد که هیچکدام از مدلهای سه گانه دقت پیش بینی سود با تغییرات قیمت مدل 2 رابطه معناداری ندارد.
نتایج حاصله از بررسی رابطه بین مدلهای دقت پیش بینی سود و میانگین تغییرات قیمت بدون قدر مطلق (مدل شماره 3) نشان می دهد که هیچکدام از مدلهای سه گانه دقت پیش بینی با تغییرات قیمت مدل شماره 3 رابطه معناداری ندارد.
نتایج مطالعه به سرمایه گذاران پیشنهاد می کند که در ارزیابی سهام شرکت ها به نسبت های اهرمی، وافق پیش بینی به عنوان مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر دقت پیش بینی سود توجه نمایند. نتایج این مطالعه می توند برای سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1722678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!