بررسی ابعاد بوروکراتیک سازمان مدارس دولتی شهر تهران

چکیده:
این مقاله به بررسی میزان تمرکزگرایی ، رسمی سازی و تخصص گرایی ، به عنوان ابعاد ساختارهای بوروکراتیک مدارس دولتی تهران و تعیین ترکیب این ابعاد در ساختار مدارس برای ایجاد سلامت سازمانی بالاتر در آنها انجام گرفته است . بدین منظور ، تعداد 223 مدرسه از میان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از میان این مدارس و به روش تصادفی ، 1700 معلم و 3600 دانش آموز انتخاب شدند تا داوطلبانه به سوالات مطرح شده پاسخ گویند .
ابزارجمع آوری اطلاعات در این پژوهش ،« پرسشنامه» بوده است . اعتبار این پرسشنامه ها از طریق اعتبار صوری ومحتوایی و روایی پرسشنامه ها با محاسبه آلفای کرانباخ به تایید رسیده است . پس از جمع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات ، نتایج زیر بدست آمده است :تمام ویژگی های بورکراسی در ساختار مدارس دولتی تهران ، ملاحظه می شود ، اما ویژگی های «تخصص گرایی» در مقایسه با ویژگی های «تمرکز گرایی» و «رسمی سازی» نمود بیشتری در ساختار مدارس دولتی داشته اند. ترکیب های مختلفی از این ابعاد ساختاری در مدارس دیده شده است . ترکیب ساختاری غالب، یعنی «تمرکزگرایی متوسط، رسمی سازی متوسط، تخصص گرایی متوسط» در 45 درصد مدارس ملاحظه شده و سایر ترکیب ها در 55
در صد مابقی مدارس توزیع شده اند . مدارس با ترکیب «تمرکزگرایی کم ،رسمی سازی کم ،و تخصص گرایی زیاد» بالاترین میزان سلامت سازمانی را داشته اند. به طور کلی نتایج این پژوهش بیانگر آن است که مدل ساختاری مداری دولتی با کاهش «رسمی سازی» و «تمرکز گرایی» و افزایش «تخصص گرایی» در ساختار خود، می تواننداز سلامت روانی بالاتری بهره مند شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!