بررسی اثر محافظتی توام ملاتونین و نانواکسید روی بر سمیت ناشی از سیکلوفسفامید درهیستولوژی بیضه و پارمترهای اسپرم در رت های بالغ نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سیکلوفسفامید به عنوان یک داروی ضد سرطان شناخته شده است که عوارض جانبی متعددی روی ارگان های مختلف نظیر دستگاه تولید مثلی دارد که می تواند سبب نازایی شود.

هدف

 هدف از این مطالعه بررسی اثر محافظتی توام نانواکسید روی و ملاتونین بر سمیت ناشی از سیکلوفسفامید روی  تغییرات  هیستوپاتولوژی  بیضه  و پارامتر های اسپرم می باشد.

موارد و روش ها

 در این مطالعه تجربی 42 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار در شش گروه مورد بررسی قرار گرفتند: گروه 1 به عنوان گروه کنترل سرم فیزیولوژی بصورت داخل صفاقی دریافت کردند.گروه 2: به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 60 میلی گرم سیکلوفسفامید یک دوز در هفته دریافت کردند. گروه های 3 و 4 دو ساعت قبل از سیکلوفسفامید به ترتیب 10 میلی گرم ملاتونین و 5 میلی گرم نانواکسید روی به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در هفته دریافت کردند. گروه 5 دو ساعت قبل از سیکلوفسفامید همزمان 10 میلی گرم ملاتونین و 5 میلی گرم نانواکسید روی به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در هفته دریافت کردند. گروه 6 همزمان 10 میلی گرم ملاتونین و 5 میلی گرم نانواکسید روی به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در هفته دریافت کردند. بعد از 8 هفته درمان رت ها کشته شدند و بیضه ها و اپیدیدیم مورد بررسی و آنالیز قرار گرفتند.

نتایج

 در گروه هایی که سیکلو دریافت کردند در مقایسه با گروه کنترل، وزن بدن و وزن بیضه و اپیدیدیم و نیز پارمتر های اسپرم (شامل شمارش اسپرم، زنده بودن و تحرک) بطور معنی داری کاهش یافته و نیز مرفولوژی غیرطبیعی اسپرم افزایش یافته است (001/0˂p). همچنین تغییرات هیستولوژی متعدد نظیر کاهش معنی دار قطر لوله های منی ساز و معیار بیضه ای جانسون (با دژنراسیون، ریزش سلول ها و تشکیل سلول های ژانت چند هسته ای) در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد. درمان توام (نانواکسید روی و ملاتونین) در مقایسه با درمان تنهایی ملاتونین یا نانواکسید روی تاثیر محافظتی بیشتری بر سمیت ناشی از سیکلو بر دستگاه تولید مثلی دارد (001/0˂p).

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که تجویز همزمان ملاتونین و نانواکسید روی بهتر از تجویز تنهای ملاتونین یا نانواکسید روی، اثر محافظتی بیشتری در آسیب دستگاه تولید مثلی ناشی از سیکلو دارد که ممکن است این اثر سینرژیست، استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
403 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p1725390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!