بررسی وضعیت بالینی، تشخیص، درمان و یافته های رادیولوژیک در کودکان مبتلا به کیست هیداتید در بیمارستان های الزهرا (س) و امام حسین (ع) اصفهان طی سال های 94-1387

چکیده:
مقدمه
بیماری کیست هیداتید، یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که اهمیت آن به دلیل ابتلا و آسیب اعضای حساس و حیاتی بدن می باشد. با توجه به این که مطالعات محدودی در زمینه ی این بیماری در کودکان ایران صورت گرفته بود، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی کودکان مبتلا به کیست هیداتید که در دو مرکز درمانی ارجاعی جراحی کودکان شهر اصفهان بستری شده بودند، انجام شد.
روش ها
91 کودک زیر 18 سال که با تشخیص پاتولوژی و یا حین عمل کیست هیداتید در طی سال های 94-1387 در بیمارستان های الزهرا (س) و امام حسین (ع) شهر اصفهان بستری شده بودند، وارد مطالعه شدند و مشخصات دموگرافیک، بالینی، رادیولوژیک و درمانی بیماران از پرونده استخراج و جمع آوری شد.
یافته ها
51 نفر از بیماران مذکر بودند. شایع ترین گروه سنی، 9-6 سال بود. 24/58 درصد بیماران، ساکن مناطق شهری بودند. شایع ترین محل درگیری ریه بود. علایم بالینی شایع شامل درد شکم، تهوع، استفراغ، تب و سرفه بود. بیشترین درمان به صورت عمل جراحی درناژکیست بود. میزان عود، 69/7 درصد بود. اغلب بیماران، دارای یک کیست با اندازه ی بیشتر از 50 میلی متر بودند. اندازه ی بیشتر از 110 میلی متر، شیوع کمی داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اطلاعات به دست آمده از مطالعه ی حاضر، بیماری کیست هیداتید از سنین6 سال به بالا در کودکان شایع می باشد و در سنین زیر 3 سال، نادر است. بیماری در جمعیت روستایی به نسبت شایع تر است. در سنین کودکی بر خلاف بزرگ سالی، درگیری ریه بیشتر از کبد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
749 تا 755
لینک کوتاه:
magiran.com/p1728413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!