مفهوم اطفال در معرض خطر بزهکاری از دیدگاه پیشگیری رشدمدار با تاکید بر اسناد بین المللی

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
پیشگیری از بزهکاری، محور آشکار یا پنهان سیاست جنایی در تمام نظام های جزایی است. بشر در تاریخ حقوق کیفری، رویکردهای مختلفی را برای نیل به این مقصود در پیش گرفته است. رویکردهای مبتنی بر انتقام، ارعاب، سزادهی، ناتوان سازی، اصلاح و درمان و حفاظت از آماج جرم، که همگی در ورای خویش، پیشگیری از وقوع جرم را مورد نظر داشته اند.
روش تحقیق: در این مقاله با روش تحقیق تحلیلی – توصیفی به شیوه کتابخانه ای سعی شده است، با تکیه بر رویکرد اسناد بین المللی و مستنداتی از حقوق داخلی، نگرش حمایتی در تعریف طفل مطرح و مفهوم خطر از دیدگاه پیشگیری رشدمدار تببین شود.
یافته ها
عدم توفیق این رویکردها در پیشگیری از وقوع جرم، از یک سو و تحقیقات جرم شناسی، جامعه شناسی کیفری و روان شناسی جنایی از سوی دیگر، موجب شده است که اندیشمندان حوزه های جرم شناسی، ریشه های گرایش افراد به ارتکاب جرم را در طول دوران رشد جستجو نمایند که حاصل چند دهه تلاش در این زمینه، شکل گیری شاخه ی جدیدی در پیشگیری اجتماعی، با عنوان پیشگیری رشد مدار، بوده است. این پیشگیری، که براساس مدل پزشکی، رویکردی خطرمحور دارد به دنبال آن است تا با شناسایی عوامل خطر گرایش به بزهکاری، در زندگی اطفال و نوجوانانی، مداخلاتی را برای رفع عوامل خطر و تقویت عوامل حمایت کننده، طراحی و اجرا کند.
نتیجه گیری
برخلاف رویکردهای قضایی و وضعی پیشگیری، که به دنبال جلوگیری از وقوع جرم هستند، پیشگیری رشد مدار به دنبال پیشگیری از مجرمیت است و به همین لحاظ در حال حاضر رویکرد اصلی پیشگیری از جرم را در مجامع بین المللی و بسیاری از کشورهای جهان شکل می دهد. از آنجا که جمعیت هدف در پیشگیری رشد مدار، اطفال و نوجوانان در معرض خطر بزهکاری هستند، تبیین مفهوم طفل و مقصود از خطر، از ضرورت های ورود به مباحث پیشگیری رشدمدار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1728743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!