بررسی میزان باقی مانده سموم دیازینون و کلرپیریفوس در محصول سیب درختی رقم قرمز لبنان سردخانه های شهرستان میاندوآب با استفاده از HPLC-PDA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش حاضر برای بررسی آلودگی احتمالی محصول سیب درختی رقم قرمز لبنان (رد دلیشز) شهرستان میاندوآب نسبت به سموم کشاورزی مورداستفاده توسط باغبانان، میزان باقی مانده سموم دیازینون و کلرپیریفوس موردبررسی قرار گرفت. ابتدا نمونه برداری توسط روش تصادفی ساده انجام گرفت و پس از عصاره گیری و استخراج به روش استخراج فاز جامد (SPE) با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا (HPLC) میزان باقیمانده سموم دیازینون و کلرپیریفوس اندازه گیری شد. به طوری که میزان باقی مانده سموم ب ترتیب در سیب های شسته نشده باپوست، شسته شده باپوست و سیب های پوست گیری شده ppm 08/0، 31/0 68/0 برای دیازینون و 24/0، 54/0، ppm 98/0 برای کلرپیریفوس اندازه گیری شد. مقایسه نتایج آماری با استاندارد های جهانی مبین این موضوع است که میزان باقی مانده سم دیازینون در سیب های شسته نشده باپوست و میزان باقی مانده سم کلرپیریفوس در هر سه حالت: شسته شده باپوست، شسته شده بدون پوست و سیب های پوست گیری شده بیش ازحد جهانی (دیازینون ppm 5/0 و کلرپیریفوس ppm 01/0) است؛ بنابراین ضرورت دارد مسئولان و باغداران منطقه توجه ویژه ای به میزان باقی مانده و زمان استفاده از سموم داشته باشند تا به این وسیله از به خطر افتادن بهداشت و سلامت جامعه و صادرات سیب درختی جلوگیری گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!