مقایسه روش های تلفیقی در شناسایی عرصه های مناسب پخش سیلاب در دشت های ساحلی جنوب ایران (مطالعه موردی: دشت سرخون، استان هرمزگان)

چکیده:
تغذیه مصنوعی آبخوان ها به روش پخش سیلاب راهکاری است که می توان حجم آب زیرزمینی را افزایش و روند افت سطح آن را کاهش داد. مهم ترین گام در اجرای عملیات پخش سیلاب، شناسایی عرصه های مستعد است. از این رو، در این پژوهش سعی گردیده است، با کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش های تلفیق شامل منطق بولین، منطق فازی و شاخص هم پوشانی مناسب ترین عرصه ها برای عملیات پخش سیلاب با هدف تغذیه مصنوعی در دشت حاصلخیز سرخون بندرعباس شناسایی گردد. بدین منظور، ابتدا پنج عامل موثر نفوذپذیری سطحی، شیب، ضخامت آبرفت، توانایی انتقال آب در آبرفت و شوری آب منطقه مورد مطالعه، در محیط GIS آماده سازی و با روش های مذکور وزن دهی و مقایسه روش ها با عرصه کنترل زمینی، با استفاده از آماره کاپا صورت پذیرفت. نتایج نشان داد، به ترتیب منطق بولین، شاخص هم پوشانی و منطق فازی بدون محدودیت کاربری اراضی 4/34، 8/35 و 4/71 درصد از عرصه را مناسب پخش سیلاب و با اعمال محدودیت کاربری اراضی 9/21، 7/26 و 66/45 درصد کاهش می یابد. در مجموع روش فازی با دارا بودن بیشترین شباهت با عرصه های کنترل و بالاترین ضریب کاپا بهترین روش شناخته شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1731526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!