ارائه مدلی جهت دستیابی به توسعه پایدار در صنعت مبلمان چوبی ایران

چکیده:
سابقه و هدف
توسعه صادرات غیر نفتی یکی از ارکان تقویت بنیه اقتصادی کشور محسوب می شود. صنعت مبلمان اکنون از سهم قابل توجهی در تجارت جهانی برخوردار است، لذا رشد و توسعه پایدار این صنعت می تواند تاثیر بسزایی در اشتغال زایی، افزایش تولید ناخالص داخلی و کسب درآمدهای غیر نفتی برای کشور داشته باشد. به دلیل اهمیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی صنعت مبلمان چوبی، لزوم حرکت به سمت توسعه پایدار در این صنعت احساس می شود. مطالعه کنونی با هدف شناسایی و ارزیابی وزنی شاخص های اثرگذار بر توسعه پایدار صنعت مبلمان چوبی ایران و ارائه راهکارهای مناسب، با استفاده از رویکرد غیرپارامتریک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی ای اچ پی، انجام شده است.
مواد و روش ها
در این راستا، ابتدا با مطالعات تطبیقی و همچنین انجام مصاحبه با خبرگان مربوطه، شاخص های تاثیرگذار شناسایی گردید. پس از ترسیم سطوح سلسله مراتبی درخت تصمیم گیری شامل هدف، معیارها، زیرمعیارها و گزینه ها، داده های مورد نیاز جهت تعیین ارزش وزنی و اولویت بندی هر یک از آن ها در قالب طراحی پرسشنامه های استاندارد بر مبنای مقایسات زوجی و با استفاده از نظرات خبرگان و صاحب نظران دانشگاه، صنعت و نهادهای مربوطه تهیه و در نهایت مراحل محاسباتی آن در نرم افزار اکسپرت چویس انجام پذیرفت. همچنین در حین وزن دهی به مجموعه ها، تجزیه و تحلیل مربوط به نرخ ناسازگاری قضاوت ها که می بایست زیر 1/0 باشد، انجام شد.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل، شاخص های «اقتصادی» و «محیط زیستی» در سطح اول بترتیب با ارزش وزنی 358/0 و 212/0 بیشترین ارزش وزنی را کسب کرده اند. علاوه بر این در سطح دوم نیز، زیرشاخص های افزایش ثبات اقتصادی(168/0)، توسعه خوشه های صنعتی مبلمان(149/0)، کاهش مواد فرار آلی در پروسه تولید(121/0)، ارتباط مستمر و منسجم دانشگاه و صنعت مبلمان(093/0)، بازیافت مبلمان(074/0)، توسعه استراتژی برون سپاری داخلی و جذب منافع حاصل از برون سپاری خارجی(060/0) به ترتیب بالاترین اولویت ها را به خود اختصاص داده اند. در نهایت، «الگوبرداری از مدل های توسعه پایدار در کشورهای توسعه یافته» نیز، با وزن340/0 به عنوان بهترین گزینه، جهت دستیابی به توسعه پایدار در صنعت مبلمان چوبی ایران انتخاب گردید.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق می تواند به عنوان نقشه راه حرکت در مسیر صحیح توسعه پایدار، راهکارهای مناسبی را جهت بهبود عملکرد تولیدکنندگان و ایجاد اصلاحات ساختاری در بخش های مختلف صنعت مبلمان چوبی کشور با هدف دستیابی به بازارهای بین المللی و توسعه مبتنی بر پایداری، پیش روی مسئولین، دست اندرکاران و سیاست گذاران مربوطه قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!