اثر هشت هفته تمرین استقامتی بر شاخص های پلاکتی زنان دیابتی نوع دو

چکیده:
مقدمه هدف از این تحقیق بررسی اثر هشت هفته تمرین استقامتی بر شاخص‏های پلاکتی زنان دیابتی نوع دو است.
روش کار بدین منظور 20 زن دیابتی نوع دو بصورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت نموده و به دو گروه تمرین (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. قبل و بعد از دوره آزمودنی ها پس از ناشتایی شبانه به آزمایشگاه دعوت شدند و از آنها نمونه خون به میزان 5 میلی‏لیتر گرفته شد. سپس در جلسه‏ای مجزا ویژگی های آنتروپومتریک و اکسیژن مصرفی اوج اندازه‏گیری شد. پروتکل تمرین استقامتی شامل فعالیت روی تردمیل به مدت 8 هفته بود (شدت: 60-75 درصد اکسیژن مصرفی اوج، مدت فعالیت: 35-50 دقیقه). برای اندازه‏گیری شاخص‏های پلاکتی از دستگاه شمارشگر سلولی و برای اندازه‏گیری گلوکز سرم و هموگلوبین گلیکوزیله بترتیب از روش کالریمتریک آنزیماتیک و کروماتوگرافی ستونی استفاده شد. به منظور تجزیه‏ و تحلیل تغییرات درون‏گروهی و بین‏گروهی بترتیب از آزمون تی مستقل و وابسته استفاده شد.
نتایج نتایج نشان داد پس از دوره 8 هفته‏ای سطوح گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله در گروه تمرین به طور معنی‏داری کاهش یافت (01/0>P) و همچنین بین دو گروه نیز تفاوت معنی‏داری وجود داشت (05/0>P). شاخص‏های پلاکتی PCT و PLT در دو گروه تغییر معنی‏داری نیافت (05/0P). تغییرات MPV و PDW بین دو گروه تفاوت معنی‏داری را نشان داد (01/0>P).
نتیجه گیری براساس یافته های تحقیق می‏توان نتیجه گرفت که تمرین استقامتی در زنان دیابتی از طریق کنترل گلیسمیک و بهبود مورفولوژی پلاکت می‏تواند از بروز رویدادهای ترومبوتیک جلوگیری کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!