تاثیر بازی های رایانه ای بر توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
نویسنده:
چکیده:
مقدمه اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی اختلال شایعی در دوران کودکی است که یافتن درمانی موثر برای کاهش نشانه های آن اهمیت زیادی دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شده است.
روش کار این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر پاکدشت در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانش آموز با روش نمونه گیری دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه ای با روش بازی های رایانه ای آموزش دید. برای اندازه گیری توجه پایدار و حافظه فعال به ترتیب از آزمون های رایانه ای CPT و N-back استفاده شد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس و با کمک نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
نتایج یافته ها نشان داد قبل مداخله میانگین و انحراف معیار توجه پایدار و حافظه فعال در گروه بازی های رایانه ای به ترتیب 73/12±86/121 و 86/6±43/33 بود، اما بعد مداخله میانگین و انحراف معیار آن به ترتیب 18/11±23/148 و 29/7±62/43 شد. همچنین نتایج دیگر نشان داد روش بازی های رایانه ای به طور معناداری باعث افزایش توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شد (01/0>P).
نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش بازی های رایانه ای برای افزایش توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده کنند.
روش کار این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر پاکدشت در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانش آموز با روش نمونه گیری دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه ای با روش بازی های رایانه ای آموزش دید. برای اندازه گیری توجه پایدار و حافظه فعال به ترتیب از آزمون های رایانه ای CPT و N-back استفاده شد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس و با کمک نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند.
نتایج یافته ها نشان داد قبل مداخله میانگین و انحراف معیار توجه پایدار و حافظه فعال در گروه بازی های رایانه ای به ترتیب 73/12±86/121 و 86/6±43/33 بود، اما بعد مداخله میانگین و انحراف معیار آن به ترتیب 18/11±23/148 و 29/7±62/43 شد. همچنین نتایج دیگر نشان داد روش بازی های رایانه ای به طور معناداری باعث افزایش توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شد (01/0>P).
نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش بازی های رایانه ای برای افزایش توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده کنند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
311 تا 321
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733498
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!