بررسی حفظ وزن بعد از زایمان و ارتباط آن با وضعیت عملکرد مادری 6 ماه پس از زایمان

چکیده:
مقدمه
بارداری و زایمان با تغییراتی در وزن و وضعیت عملکرد مادری همراه است. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش ها مبنی بر کاهش فعالیت عملکردی در افراد چاق، مطالعه حاضر با هدف تعیین حفظ وزن و ارتباط آن با وضعیت عملکرد مادری در 6 ماه پس از زایمان انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1395 بر روی 307 زن زایمان کرده در شهر اردبیل انجام گرفت. حفظ وزن به صورت تفاضل وزن ثبت شده در هفته 12-10 بارداری و وزن ثبت شده در 6 ماه پس از زایمان تعریف شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی اجتماعی و پرسشنامه وضعیت عملکرد پس از زایمان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 17) و آزمون های همبستگی پیرسون، مدل رگرسیون لوجستیک و مدل خطی عمومی با تعدیل متغیرهای پایه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین حفظ وزن زنان 6 ماه بعد از زایمان 5/0±99/9 کیلوگرم بود. بر اساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون، بین تمام زیر دامنه ها شامل مسئولیت خانه (05/0=p)، فعالیت اجتماعی (042/0=p)، مراقبت از نوزاد (009/0=p) و مراقبت از خود (001/0>p) با حفظ وزن ارتباط معنی داری وجود داشت. تنها زیر دامنه ای از وضعیت عملکردی که با حفظ وزن ارتباط معنادار نداشت، زیر دامنه شغل بود (05/0
نتیجه گیری
زنان حفظ وزن قابل قبولی 6 ماه بعد از زایمان داشتند و حفظ وزن بالا با وضعیت عملکردی مادری پایین همراه بود، بنابراین نیاز به ارزیابی دقیق تر وزن مادران پس از زایمان و توصیه های مناسب تغذیه در دوران شیردهی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!