بررسی مقایسه ای وظایف نقش والدی بین والدین کودک فلج مغزی و والدین کودک سالم

چکیده:
مقدمه و اهداف وجود کودک فلج مغزی فشارهایی را بر خانواده وارد می سازد. با توجه به اهمیت عملکرد خانواده در سلامت کلیه اعضا که متاثر از اجرای مناسب نقش ها خصوصا والدین می باشد، در مطالعه حاضر وظایف نقش والدینی در خانواده های کودکان فلج مغزی و کودکان سالم بررسی شد تا تاثیر کودکان فلج مغزی در هر حیطه از وظایف پدران و مادران مشخص گردد.
مواد و روش ها در مطالعه حاضر تحلیلی (مورد- شاهدی) و با نمونه گیری در دسترس، 47 پدر و مادر کودک فلج مغزی و 47 پدر و مادر کودک سالم انتخاب و پرسش نامه وظایف نقش والدینی و پرسش نامه دموگرافیک را پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های t مستقل و زوجی تحلیل شد.
یافته ها نتایج نشان داد نمرات وظایف نقش پدران کودک فلج مغزی در نمره کلی و همه حیطه ها و معیارهای پرسش نامه (005/0≥p)، و در مادران (02/0p≤) به جز میزان اهمیت در مقایسه با والدین فرزند سالم، پایین تر است. نمرات وظایف مادران فرزند سالم جز گزینه اوقات فراغت و میزان اهمیت در قیاس با همسرانشان (004/0p≤) و مادران کودک فلج مغزی جز گزینه اوقات فراغت در مقایسه با همسرانشان (001/0p<) بیشتر است.
نتیجه گیری والدین کودک فلج مغزی در اجرای نقش خود در همه حیطه ها با مشکل مواجه هستند. تنها میزان اهمیت مادران کودک فلج مغزی به وظایف است که در مقایسه با مادران فرزند سالم تغییر نمی کند. مادران بیشتر از پدران درگیر وظایف والدی هستند. به نظر می رسد درمانگرانی که با والدین کودک فلج مغزی مواجه هستند باید این موضوع را برای پیگیری برنامه های درمانی کودکان و حفظ و ایجاد سلامت و تعادل نقش های والدین، مد نظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!