تاثیر تمرینات تناوبی شدید بر سطوح سرمی TNFα کودکان چاق

چکیده:
مقدمه و اهداف شیوع چاقی و در پی آن بیماری های قلبی-عروقی در بین کودکان در حال افزایش است و مشخص شده که تمرینات ورزشی اثرات مفید خود را در کاهش وزن و بهبود سلامت قلبی عروقی دارد، خصوصا تمرین HITکه بر روی کودکان بسیار محدود بوده است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرینات شدید تناوبی (HIT) بر سطوح سرمی TNFα در کودکان چاق می باشد.
مواد و روش ها در پژوهش حاضر، 34 کودک چاق که به طور تصادفی به دو گروه تجربی با میانگین سنی 35/0±58/9 و شاخص توده بدنی (BMI) 95/0±89/30 و گروه کنترل با میانگین سنی 48/0±51/9 و شاخص توده بدنی (BMI) 81/0±89/29 به مدت 8 هفته و 3 جلسه تمرین در هفته، تمرینات HIT را که شامل مرحله های 30 ثانیه ای دویدن با حداکثر سرعت و 5/1دقیقه استراحت فعال بود را اجرا کردند. تعداد مرحله ها از 6 مرحله در هفته اول به 10 مرحله در هفته آخر افزایش یافت. نمونه های خونی 48 ساعت قبل و بعد از اجرای پروتکل جمع آوری شد. سطوح سرمی TNFα به روش الایزا اندازه گیری و کمی شد. جهت آنالیز آماری از نرم افزار SPSS 20 و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس در اندازه های مکرر و همچنین برای حذف اثر پیش آزمون از کووریت استفاده شد.
یافته ها داده ها نشان دادند کاهش معناداری در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در سطوح TNFα و همین طور BMI قبل و پس از یک دوره تمرین HIT وجود دارد.
نتیجه گیری تمرینات HIT موجب کاهش BMI و توده بدنی می شود. می توان گفت تمرینات HIT از طریق کاهش توده چربی موجب کاهش سطوح سرمی TNFα در کودکان می گردد و احتمالا این کاهش می تواند در پیشگیری، کنترل و کاهش بروز بیماری های قلبی-عروقی موثر واقع شود. لذا انجام تمرینات HIT با رعایت احتیاط های لازم در کودکان چاق می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!