مقایسه تاثیر توانبخشی دهلیزی نظارت شده و خانه محور در بیماران مبتلا به نقص دهلیزی یک طرفه بر اساس بهره رفلکس دهلیزی- چشمی

چکیده:
مقدمه و هدف بیماران با نقص عملکرد سیستم دهلیزی از مشکلات تعادلی قابل توجهی رنج می برند و این امر محدودیت زیادی در فعالیت های روزانه آنها ایجاد می کند. توانبخشی دهلیزی یکی از روش های اصلی درمان این بیماران است. در مطالعه حاضر به بررسی تاثیر توانبخشی دهلیزی بر میانگین بهره VOR در تحریک مجاری نیم دایره ای مختلف این افراد با استفاده از آزمون vHIT پرداخته شد.
مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع مداخله ای بود و بر روی 42 نفر از افراد مبتلا به نقص دهلیزی یک طرفه انجام گرفت. 21 نفر از این افراد بر اساس انتخاب تصادفی در گروه خانه محور قرار گرفتند و برنامه توانبخشی دهلیزی را در خانه انجام دادند، بقیه افراد در گروه نظارت شده، برنامه توانبخشی دهلیزی را تحت نظر کارشناس مجرب دریافت کردند. نتایج بهره VOR در این افراد قبل و بعد از برنامه توانبخشی دهلیزی با هم مقایسه گردید، به علاوه بهره VOR در دو گروه نیز با هم مقایسه شد.
یافته ها برنامه توانبخشی دهلیزی سبب افزایش میانگین بهره VOR در هر دو گروه و در غالب مجاری نیم دایره ای گردید (0.05>P) به علاوه گروه نظارت شده در قیاس با گروه خانه محور دارای میانگین بهره VOR بالاتری در مجاری افقی و خلفی سمت ضایعه بودند (0.05>P).
نتیجه گیری برنامه توانبخشی دهلیزی حتی اگر در خانه توسط بیمار انجام شود، قابلیت زیادی در کاهش علائم ناشی از مشکلات وستیبولار محیطی خواهد داشت. با این وجود انجام این برنامه تحت نظر شنوایی شناس کارآمدتر است. نکته برجسته مطالعه حاضر استفاده از آزمون ویدئویی تکانه سر جهت ارزیابی میزان کارایی درمان است که امکان کمی سازی تاثیر برنامه توانبخشی دهلیزی را فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!