بررسی ارتباط مرحله ی رویش دندانی عقل پایین و سن تقویمی در جوانان 17-21 سال

چکیده:
مقدمه
مراحل رویش دندانی، شامل یک سری رویدادهای ثابت و به هم پیوسته ی قابل اندازه گیری است که می تواند برای تخمین سن، قابل استفاده باشد. بعد از سن 14 سالگی تنها دندان هایی که هنوز در حال تکامل هستند، مولر سوم می باشد. لذا در بازه ی سنی 17-21 سال تنها این دندان ها می توانند برای تخمین سن استفاده شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط مرحله ی رویش دندانی عقل پایین و سن تقویمی در جوانان 17-21 سال بود.
مواد وروش ها
در این مطالعه ی تحلیلی، 125 کلیشه ی پانورامیک (74 زن و 51 مرد) در بازه ی سنی 17-21 سال مورد بررسی قرار گرفت. مراحل رویش دندان مولر سوم پایین به چهار مرحله (1- عدم رویش، 2- رویش آلوئولی، 3- رویش لثه ای،
4- رویش کامل) تقسیم شد. سپس از ارتباط بین مراحل رویش با سن تقویمی، به منظور پیش گویی سن اشخاص، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون استفاده گردید.
یافته ها
ضریب همبستگی بین مراحل رویش دندان عقل سمت راست و چپ مندیبل و سن تقویمی به ترتیب 367/0 و 315/0 می باشد. همچنین ضریب همبستگی بین دو سمت راست و چپ زیاد (932/0) می باشد. معادله ی رگرسیون به دست آمده از این مطالعه برای تخمین سن، عبارت است از: (مرحله ی رویش عقل پایین سمت چپ 398/0- ) (مرحله ی رویش عقل پایین سمت راست 055/1 + 854/16 = سن تخمینی) متوسط سنی در مراحل رویش آلوئولی، لثه ای و رویش کامل دندان عقل به ترتیب 2/18، 19 و 5/19 سال گزارش شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه می تواند به عنوان روش کمکی در تعیین سن افراد بالای 15 سال به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 235
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1735856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!