اثر والپروئیک اسید بر بیان ژن Bim و زیست پذیری سلول های سرطان تخمدان رده A2780

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان تخمدان پنجمین سرطان شایع در زنان بوده و تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است. والپروئیک اسید یک مهار کننده هیستون داستیلاز است که به طور موثر برای درمان صرع و بیماری های دوقطبی به کار می رود. اخیرا این ترکیب به عنوان دارویی با عملکردهای ضدسرطانی مورد توجه قرار گرفته است. ژن Bim یکی از مهم ترین ژن های مسیر داخلی (میتوکندریایی) آپوپتوز است که نقش مهمی در بیولوژی سرطان دارد. بیان این ژن در سرطان تخمدان به شدت کاهش می یابد. این مطالعه به منظور تعیین اثر والپروئیک اسید بر زیست پذیری سلول های سرطان تخمدان، آپوپتوز و نیز بیان ژن Bim در رده A2780 انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی سلول های سرطان تخمدان (A2780) در محیط کشت RPMI-1640 در شرایط بهینه تکثیر شدند. سپس سلول ها با غلظت های مختلف والپروئیک اسید (30-1میلی مولار) تیمار و به مدت 24، 48 و 72 ساعت انکوبه شدند. پس از پایان زمان انکوباسیون، زیست پذیری سلول ها با استفاده از روش MTT ارزیابی شد. آنالیز آپوپتوز در جمعیت سلولی تیمار شده با والپروئیک اسید با استفاده از روش فلوسایتومتری انجام گردید. از آزمون Real time PCR برای تعیین اثر این دارو بر تغییر بیان ژن Bim استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از تست MTT نشان داد که داروی والپروئیک اسید باعث کاهش زیست پذیری سلول های A2780 می شود و این اثر وابسته به غلظت و زمان بود. به طوری که در غلظت 30 میلی مولار و 72 ساعت پس از تیمار، کاهش زیست پذیری به بالاترین میزان رسید (P<0.05). درصد قابل توجهی از سلول ها در اثر تیمار با والپروئیک اسید دچار آپوپتوز شدند. همچنین والپروئیک اسید میزان بیان ژن Bim را افزایش داد (P<0.05).
نتیجه گیری
داروی والپروئیک اسید سبب کاهش زیست پذیری سلول های A2780 می شود. همچنین والپروئیک اسید از طریق تغییر بیان ژن های دخیل در مسیر داخلی آپوپتوز، سبب افزایش مرگ سلولی در سلول های سرطان تخمدان می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!