بررسی شاخص های برندسازی شخصی و سیاسی ترامپ و بازنمایی رسانه ای آن با تاکید بر رقابت های انتخاباتی 2016 ایالات متحده

نویسنده:
چکیده:
تبلیغات سیاسی و مدیریت تصویر سیاسی و برند (brand) الگویی جدید برای توسعه ارتباطات سیاسی (Political communication) است. مفهوم برندسازی (branding) و برند شخصی (Personalbrand)، در این میان، روشی تازه و نشان دهنده تغییر الگوی ارتباطات سیاسی است.
اکنون در دوره ای زندگی می کنیم که همه ابعاد زندگی بشر تحت سیطره رسانه تعریف می شود و رسانه ها تاثیر مختلفی بر سطوح فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی مذهبی زیست انسان ها دارند. در دنیای امروز نفوذ شخصی افراد بیش از همیشه نقش موثر دارد، امروز ماهیت اصلی برند ایجاد تمایز است. از دیدگاه محققان،برند شخصی چیزی فراتر از قدرت تاثیرگذاری در ارتباطات و البته ارتباطات سیاسی بوده و اثر آن در ارائه تصویر فرد حائز اهمیت است. در این بستر و با وجود سیطره هر روزه رسانه ها، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در سال 2016، سعی کرد با بهره گیری از نحوه ارائه شخصی خود در رسانه، بسیاری از ساز و کارهای کنش جمعی سنتی سیاسی در آمریکا را متحول کند. ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا یک کارآفرین اقتصادی موفق و متاثر از فضای بازاریابی سیاسی (Poltical Marketing)، توانست خود را در فضای انتخاباتی آمریکا به عنوان یک ” برند شخصی“ ارائه کند و برنده انتخابات باشد. در واقع، ترامپ با بهره گیری از اصول و تاکتیک های بازاریابی سیاسی، نوع نیاز جامعه آمریکا را به درستی تشخیص داد و با بر هم زدن معادلات سیاسی حتی جمهوری خواهان، با برندسازی شخصی (Personal branding) منحصر به فرد خود، پیروز انتخابات شد. این پژوهش در صدد واکاوی نحوه بازنمایی شخصی و استراتژی های ترامپ در برجسته ساختن شخصیت خود و نحوه بازنمایی رسانه ای آن است. ترامپ، به ویژه در مناظره های تلویزیونی در برابر رقیب خود هیلاری کلینتون، با برانگیختن توامان حس خشم در میان توده آمریکایی ها از سویی و احساس جمعی رجعت به آمریکای با عظمت (great) از سوی دیگر، توانست خیل عظیمی از رای دهندگان را با خود همراه سازد. با توجه اهمیت و نقش برند سازی سیاسی ((political branding و تاثیرگذاری آن، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و بهره گرفتن از منابع کتابخانه ای و اسناد اینترنتی و مرور ادبیات و مطالعات مربوط در زمینه برند شخصی و برند سیاسی به واکاوی نحوه بازنمایی برند شخصی دونالد ترامپ و ابعاد آن با تاکید بر رقابت های انتخاباتی 2016 ایالات متحده و بازنمایی رسانه ای آن می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!