فرایند حذف کروم شش ظرفیتی با استفاده از پودر جلبک سبز اسپیروژیرا پرتیکالیس از محلول های آبی

چکیده:
اهداف
کاربرد جاذب های بیولوژیکی به صورت زنده و غیرزنده در حذف فلزات سنگین و ترکیبات سمی موجود در محلول های آبی و فاضلاب های صنعتی روشی بسیار موثر و اقتصادی است. در بین این جاذب ها، جلبک های سبز ظرفیت بسیار بالایی در جذب بیولوژیکی این مواد از خود نشان داده است. اسپیروژیرا پرتیکالیس جلبکی رشته ای است که به صورت توده های سبز رنگ و متراکم در رودخانه ها، برکه ها و جریان های آبی زندگی می کند. هدف از این مطالعه بررسی میزان توانایی پودر جلبک سبز رشته ای اسپیروژیرا پرتیکالیس در حذف کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت تجربی و در سیستم بسته آزمایشگاهی جهت تعیین توانایی جلبک سبز اسپیروژیرا پرتیکالیس به شکل پودر شده در حذف کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی دست ساز و با توجه به تاثیر پارامترهای pH، دوز جلبک، غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی و زمان تماس انجام شد. در انجام آنالیزهای آماری، آزمون اندازه های تکراری و آنالیز واریانس یک طرفه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 به کار رفت و 05/0P< سطح معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده میزان حذف کروم شش ظرفیتی با افزایش دوز جلبک، غلظت اولیه کروم شش ظرفیتی و زمان تماس افزایش یافت. همچنین، بیشترین راندمان حذف در شرایط pH اسیدی مشاهده شد. مقادیر بهینه pH، دوز جلبک، غلظت اولیه فلز و زمان تماس به ترتیب 3، g/L1، mg/L40 و 60 دقیقه به دست آمد. راندمان حذف کروم شش ظرفیتی در شرایط بهینه به میزان70 درصد مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که توانایی پودر جلبک سبز اسپیروژیرا پرتیکالیس حتی با دوزهای پایین در حذف کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی و فاضلاب های صنعتی اسیدی و حاوی مقادیر بالای کروم مطلوب است و این جلبک جاذب بیولوژیکی موثر، مقرون به صرفه و دردسترسی برای حذف یون های کروم شش ظرفیتی محلول است.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!