تاثیر رقم های مختلف سیب زمینی روی شاخص های تغذیه ای و فعالیت برخی از آنزیم های گوارشی سوسک کلرادوی سیب زمینی Leptinotarsa decemlineata (Col.: Chrysomelidae)

چکیده:
شاخص های تغذیه ای و فعالیت آنزیم های گوارشی Leptinotarsa decemlineata (Say) (Col.: Chrysomelidae) روی هشت رقم سیب زمینی شامل آگریا، دای فلا، کایزر، لابادیا، لیدی روزتا، لوتا، مارفونا و سانته تحت شرایط آزمایشگاهی 1±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و دوره نوری 16:8 (روشنایی: تاریکی) مطالعه شد. لاروهای سن سوم پرورش داده شده روی رقم کایزر پایین ترین مقدار غذای خورده شده و وزن به دست آمده لاروی را داشتند. بالاترین و پایین ترین مقدار قابلیت هضم تقریبی به ترتیب روی ارقام اگریا و مارفونا بود. لاروهای پرورش یافته روی رقم سانته بالاترین کارایی غذای خورده شده و بالاترین کارایی غذای هضم شده را داشتند. لاروهایی که روی رقم آگریا تغذیه شدند، بیشترین نرخ مصرف نسبی را داشتند. در مقابل، لاروهای تغذیه کرده از ارقام لابادیا و کایزر پایین ترین نرخ مصرف نسبی را داشتند. لاروهای تغذیه کرده از ارقام سانته و آگریا بالاترین نرخ رشد نسبی را داشتند. کمترین فعالیت آلفا-آمیلاز در لاروهای سن چهارم روی ارقام کایزر و لابادیا و بیشترین آن در لاروهای تغذیه کرده از ارقام لوتا و سانته مشاهده شد. بالاترین فعالیت پروتئولیتیک لاروی روی ارقام اگریا، سانته و لوتا ثبت شد. بنابر نتایج حاصل ارقام لابادیا و کایزر نامناسب ترین ارقام برای تغذیه سوسک کلرادو می باشند. ارقام مقاوم می تواند برای کشت در نواحی که خسارت سوسک کلرادوی سیب زمینی زیاد است توصیه شود و به این وسیله از خسارت آفت جلوگیری کرد و یا حداقل خسارت آن را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!