فعالیت تولیدمثلی و پاسخ بویایی زنبور انگلواره Lysiphlebus fabarum، به حضور شکارگر درون رسته ای Hippodamia variegata، در لکه های میزبان

چکیده:
در این تحقیق فعالیت تولیدمثلی و همچنین پاسخ بویایی زنبور انگل واره (پارازیتویید)Lysiphlebus fabarum به حضور شکارگر درون‏رسته ای، کفشدوزک Hippodamia variegata Goeze روی گیاه خیار آلوده به شته جالیز Aphis gossypii بررسی شد. به این منظور افزون بر مقایسه میزان تغذیه کفشدوزک از شته های بالغ سالم و انگلی شده (پارازیته)، ویژگی های تولیدمثلی (درصد انگلی شدن یا پارازیتیسم، درصد ظهور و نسبت جنسی) زنبور در سه لکه غذایی تنها شته، شته همراه با کفشدوزک و شته همراه با لاشه های شته بررسی شد.
همچنین ترجیح زنبور در انتخاب سه لکه یادشده با آزمایش بویایی سنجی تعیین شد. تغذیه کفشدوزک از شته های سالم در مقایسه با شته های انگلی شده بیشتر بود (001/0>، P53/12=27و2F) و در میان لکه های غذایی، به نسبت درصد انگلی شدن در لکه حاوی کفشدوزک کمتر بود (03/0=، P99/6=42و2G). همچنین در آزمایش‏های بویایی‏سنجی، زنبور به طور معنی داری از انتخاب لکه حاوی شکارگر درون رسته ای خودداری کرد (01/0=، P19=df ، 40/6=2χ)، اما نتوانست حضور لاشه های شته را در لکه غذایی تشخیص دهد. در یک جمع بندی با توجه به دوری جستن زنبورهای ماده L. fabarum از کفشدوزک و ترجیح غذایی کفشدوزک، انتظار می رود که این زنبور بیشتر در لکه های بدون کفشدوزک فعال باشد و از سویی کفشدوزک نیز بیشتر از شته های سالم تغذیه کند، امری که باعث کاهش شکارگری درون رسته‏ای و بهبود کنترل شته جالیز می‏شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!